Het is natuurlijk al geen feestje wanneer je schade hebt gereden. Nog vervelender is het wanneer iemand anders tegen jouw auto is geknald en geen briefje heeft achtergelaten. Waar de schade ook vandaan komt, je wilt deze het liefst zo snel mogelijk laten herstellen. Zodat je jouw trots weer mooi voor je voordeur durft te parkeren. In dit artikel vind je handige tips over hoe je dat doet. Immers is niet iedere kras of deuk hetzelfde. Daarnaast is het soms beter om niks te doen. Hoe dat zit, ontdek je de komende minuten.
Kleine schades
Behalve dat veroorzakers van schade dit – mits ze personen zijn – niet bij je kunnen melden, is er nog een categorie waarbij je zelf voor het herstel moet zorgen. Steentjes die tegen je lak of ruit aankomen, een uitstekende stok die je bumper krast, of een paaltje bij je in de straat dat je schampt. Dit levert vaak kleine schades op. Klein, maar wel vervelend. Om te beginnen omdat je ze ziet, daarnaast kan een deuk of kras klein beginnen, maar uitgroeien tot iets groots. Het is dan ook slim om een ondiepe kras te laten repareren. Hoe weet je nu of het om een ondiepe of diepe kras gaat? Wanneer je met je nagel over de kras gaat en deze blijft haken, kun je spreken van een diepe kras.
Je verzekering
Een belangrijk aspect is je autoverzekering. Welke polis je hebt, zegt alles over wat er wel en niet vergoed wordt. Voor nieuwe auto’s (tot maximaal 6 jaar oud) wordt geadviseerd om allrisk te verzekeren. Dan krijg je maximaal de dagwaarde van de auto vergoed. Auto’s van 12 jaar en ouder verzeker je alleen WA, simpelweg omdat het de moeite niet meer is om ze volledig te dekken. Daartussenin zit nog WA + casco. Hierbij ben je verzekerd tegen schades door dieren en weer. Lees dus van te voren goed de polisvoorwaarden door, per verzekeraar gelden weer andere ‘kleinere lettertjes’.
Waarom schade herstellen verstandig is
Kijk tijdens je volgende autorit maar eens om je heen. Je ziet diverse auto’s met krassen, deuken en incidenteel zelfs een deur die met tape vastzit. Natuurlijk, dat kan. Maar echt verstandig is het niet. Een beschadigd portier moet je meteen vervangen. Krassen en deuken hoeven in principe niet. Maar onderschat ze vooral niet. Als er een klein roestplekje is ontstaan, kan de kleine deuk uitgroeien tot iets groots, waarbij je carrosserie beschadigd raakt. Dan ben je een stuk verder van huis. Schade herstellen is dan ook bijna altijd de beste optie.
Niet herstellen van schade
Bijna altijd, maar dus niet helemaal. Dit geldt vooral voor oudere auto’s die flink wat schade hebben opgelopen. “Total loss” is een term die wordt gebruikt in de auto- en verzekeringswereld om aan te geven dat een voertuig zo ernstig beschadigd is dat reparatie economisch niet verantwoord is. Dit betekent dat de kosten om de auto te repareren hoger zijn dan de huidige waarde van het voertuig. Over krasjes en deukjes kun je hetzelfde zeggen. Wanneer je van plan bent om binnenkort toch een andere auto te kopen, kun je je afvragen of herstellen de moeite waard is, kijkend naar de dagwaarde. Als je de auto nog wilt verkopen, doe je dat uiteraard wel. Maar als de eindbestemming de sloop is, kan je de kras beter laten zitten. In alle andere gevallen is het beter om schade wel te herstellen.
SOCIALS