Foodtrucks zijn in Azië en de Verenigde Staten een veelvoorkomend beeld op straat. Foodtrucks worden in Europa ook steeds populairder waardoor er een echte “streetfood” cultuur ontstaat. Op festivals zijn de foodtrucks inmiddels een bekend fenomeen geworden en verdringen ze de traditionele friet en hamburger tenten.
Foodtrucks en andere rollende keukens, die lang door regelgeving en een ingewikkeld vergunningssysteem werden verhinderd, krijgen de komende twee jaar meer ruimte in onze steden. Restaurantjes in trucks, koffiebarretjes op bakfietsen en keukens in oude busjes zijn al enkele jaren in opkomst en door initiatieven zoals het ‘Weekend van de Rollende Keukens’ onverminderd populair.
Nu ben ik niet alleen een foodie, ik houd ook erg van de excentrieke trucks met hun vrolijke retro-look. Want zeg nou zelf; met een opvallende truck lok je de klanten. Ze ademen een bepaalde sfeer; een sfeer van welke je trek krijgt. Ik heb de meest gave (Nederlandse) trucks voor je op een rijtje gezet. Met namen zoals ‘Of je Spaanse worst lust’, de ‘CocktailCar’ en de ‘Tostibus’ trekken zij direct al de aandacht. Maar ook de historie achter de bussen zijn tof!
Zo delen de trotse eigenaren van de Tostibus het verhaal van hun Saar: ”de Tostibus (bijnaam Saartje) zag het eerste levenslicht in juli 1968 te Parijs. Na haar geboorte heeft zij 30 jaar trouwe dienst gedaan als ambulance/hulpvoertuig bij de Franse brandweer. In 1989 is zij verkocht aan een inwoner in het zelfde dorp. Voor zover wij weten werd ze gebruikt voor het vervoer van brocante in de omgeving. Echt ver weg is ze nooit geweest want toen wij haar kochten stond er iets meer dan 50.000 km op de teller. (Dat is gemiddeld ca 1100/jaar !)”
”Ondanks het geringe aantal kilometers was er veel werk aan de winkel. Franse auto’s van die leeftijd zijn goed in roesten. Hoewel onze “Saar” de jaren redelijk goed had doorstaan, moesten er wel wat slechte plekken hersteld worden. Ook de techniek kon een opfrisbeurt gebruiken en moest er natuurlijk een originele stalen verkoopklep geïnstalleerd worden. Na een aantal maanden hard werken zijn wij best trots op het resultaat.” En terecht.
SOCIALS