De Renault Captur als schakel of automaat? Geef je het werk liever uit handen of wil je zelf de regie houden? Wat is nou eigenlijk efficiënter in gebruik en dus in de kosten? En wat rijdt sportiever? Daarvoor zullen we eerst de voor- en nadelen per transmissie eens op een rijtje moeten zetten. Kijkt u mee?
Is een handbak zuiniger dan een automaat?
Voordat ik alle techneuten over me heen krijg; een handbak kan zuiniger zijn dan een automaat maar is dit niet in alle gevallen. Dat een automaat minder zuinig kan rijden komt door energieverlies; een handbak heeft een koppeling met schijven die tegen elkaar gedrukt zijn en wanneer je je voet van de koppeling haalt niet slippen. Niet slippen betekent 0% energieverlies. Een standaardautomaat heeft een vloeistofkoppeling waar een turbine(pomp) vloeistof tegen een andere turbine pompt, waardoor deze gaat draaien. Daarbij treedt energieverlies op wat leidt tot een hoger verbruik.
Maar de tijd heeft niet stilgestaan en moderne technologie heeft ervoor gezorgd dat automaatbakken van tegenwoordig zelfs meer versnellingen kunnen hebben dan een handbak. Het voordeel van meer versnellingen is dat de motor altijd op het optimale toerental kan draaien. Moet je bij aanschaf van een auto deze afweging maken, kijk dan dus naar de leeftijd van de automaat, het type automaat en het aantal versnellingen om te kunnen concluderen dat deze wel/niet zuiniger is dan een handbak.
Is een handbak sportiever dan een automaat?
Met een handgeschakelde auto kun je net even wat langer doortrekken in toeren voordat jijzelf besluit op te schakelen. Ook kun je, bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg, een versnelling terug schakelen zodat je wat meer power hebt tijdens je manoeuvre. Deze manier van rijden is sportiever dan een automaat die de schakelingen voor jou bepaald en wellicht met een niet altijd even gunstige timing.
Maar ook daar valt weer tegen in te gaan. Veel automaten (van de sportievere automerken) beschikken over een Sportstand (of zelfs Sport+) voor extra power en schakelpaddles of ‘flippers’ aan het stuurwiel waarmee jij alsnog zélf de schakelmomenten kunt bepalen. Ideaal voor de controlfreaks onder ons!
Is een handbak goedkoper in aanschaf en onderhoud dan een automaat?
Een belangrijk punt bij de aankoop van de auto zijn de aanschafkosten. Deze liggen over het algemeen bij handgeschakelde auto’s lager dan bij automaten. Dit komt onder andere doordat de vraag in Europa naar handgeschakelde auto’s groter is, waardoor de productiekosten lager zijn.
Een automaat is een behoorlijk complex stukje techniek. Indien je deze goed onderhoud (indien aanwezig de filter regelmatig vervangen en olie verversen) kun je er heel lang plezier van hebben. Aan de andere kant gaan er verhalen over (automaat)bak-revisies na slechts enkele 10-duizenden kilometers. Het hangt dus met name af van de levensduur van de automaat, welke nogal kan verschillen per automerk. Met andere woorden: hoeveel kilometers kun je maken voordat deze een revisie nodig heeft?
Persoonlijke voorkeur
Wat voor mij persoonlijk een groot voordeel van een automaat is, is een stukje ontspanning tijdens het rijden. Je gebruikt slechts één voet en kunt twee handen aan het stuur houden tijdens de rit. Minder voet- en handwerk is niet alleen relaxt tijdens het rijden maar ook tijdens het filerijden. Nooit meer een trillend linkerbeen door die zware koppeling, heer-lijk. Ik ben vooral benieuwd waar jouw voorkeur naar uit gaat en waarom?
SOCIALS