Rijtest Porsche 911 Carrera RS 2.7

 

Er werd mij gevraagd eens een klassieker te testen in plaats van al die nieuwelingen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik meer met het nieuwe spul heb dan met de ‘oudjes’ maar voor jullie doe ik het graag! Als ik aan een klassieker denk, denk ik aan Porsche. Eén belletje naar PCG Heteren was voldoende; men zou een ‘’verrassing’’ voor me klaarzetten de volgende dag.

Vertrouwend op het feit dat er genoeg ‘leuk spul’ staat, ben ik ingegaan op deze blind date. Met een kleine kriebel in mijn buik sta ik vol verwachting te wachten bij de dealer. Wat zou er van stal worden gehaald voor mij? Mijn kriebeltje verandert in een meerdere vlinders als ik hem hoor starten (lees: brullen). Geen klassieker maar een waar icoon wordt voorgereden: een gele Porsche Carrera 911 2.7 RS uit ‘73.

De 911 RS is een van de meest gewilde en nagebouwde klassieke Porsche’s, ook wel bekend onder de naam ‘Ducktail’ vanwege de vorm van de achterspoiler. In totaal zijn er 1.308 modellen geproduceerd. Vermogen: 210 pk | Topsnelheid: 240 km/h.

Na mijn date een tijdje dromerig te hebben staan aangapen, drong het pas tot me door: ‘ik ga op pad met een oudere man’. Geen automaat, geen stuurbekrachtiging, geen adaptive cruise control, overbodige lampjes, tellertjes en andere fratsen. Nee, gewoon autorijden in de puurste vorm. Kom ik hier wel fatsoenlijk mee weg?

Werken zul je! Oké, het koppelen en schakelen gaat gepaard met wat extra kracht. En veel comfort biedt het interieur je niet (ik vergeet te vertellen hoe ik heel oncharmant over de rolkooi heen klim). Niet te beginnen over de tocht en het geluid welke de auto binnen gieren tijdens het rijden.

Maar juist dàt maakt het rijden leuk! Zei ik leuk? Ik bedoel ge-wel-dig! Hoe lastig het ook op het eerste gezicht leek, hoe makkelijk de wagen het uiteindelijk voor me maakt. Alsof niet ik, maar hij mij precies aanvoelt. Sportiviteit ten top! Deze wagen is er voor gemaakt, en hij weet het.

Tuurlijk gaat het niet altijd even soepel. En piept en kraakt hij af en toe wat. Maar dat neem je voor lief. Het is een nieuw soort respect wat je voor zo’n wagen hebt. Dit is hoe een auto hoort te rijden. En dat een ‘oudje’ net zo lekker (of zelfs beter) kan rijden dan het nieuwe spul, heeft hij me bij deze bewezen. Ik ben om!

Het klikt direct. Soms heb je dat, zo’n bijzonder gevoel. Samen stelen we de show op de openbare weg. Mensen draaien hun nek ervoor om en hun raampje voor open. Er is zelfs een bod op hem uitgebracht onderweg! Maar nee, meneer is niet te koop. De huidige verkoopprijs van dit model kwam al in de buurt.. maar deze wagen is terecht onbetaalbaar.

0 Comments