Het lekkerste snoepje uit de trommel van Peugeot: de 308 GTi. Want die drie toegevoegde letters maken het geheel net even wat smakelijker. En van dat gefacelifte smoeltje krijg ik gezonde trek! Al krijgt hij steeds meer VW Golf-gehalte, het lijnenspel bevalt mij wel. Venijnig kijkende oogjes, een opvallend rode lip, kekke velgen en een stevige kont. Hier en daar een opgelegd GTi embleem, getinte achterruiten en dubbele uitlaatpijpjes maken het geheel net even iets stoerder.
Binnenin de cockpit is veelal gekozen voor antracietgrijze tinten voor het interieur, zelfs voor de hemelbekleding, wat bijdraagt aan de sportieve sfeer. Het dashboard mag dan met zacht schuimmateriaal bekleed zijn, vooralsnog is er voldoende plastic te vinden in het interieur. Wat er wel weer erg luxueus uitziet zijn de met TEPi, stof en alcantara beklede kuipstoelen. Naast een uitstekende zijdelingse steun biedt deze ook nog eens stoelmassage! Zo kun je het sportieve met het aangename combineren zeg maar.
De PEUGEOT i-Cockpit, die bestaat uit een compact stuurwiel, een head-up instrumentenpaneel en een groot touchscreen, is zo ontworpen dat het bijdraagt aan veiliger en instinctiever rijden. Het stuurwiel is bewust erg klein uitgevallen. Het draagt bij aan de sportiviteit maar is zo gepositioneerd dat je niet door je stuurwiel heen naar je tellers hoeft te loeren maar er overheen. En ik moet zeggen, het is even wennen maar werkt erg ontspannend.
Niet alleen zijn looks zijn dynamischer, hij is tevens minder zwaarlijvig te noemen. Met wat gewichtsverlies, een verlaagd onderstel en merkbare invloeden van het Peugeot Sport team (o.a. in het stuurgedrag) is hij met recht een hot hatch te noemen. Een extra sportknop in het middenconsole vergroot het plezier; de tellers kleuren rood, het gasrespons is directer en het motorgeluid wordt versterkt (van binnenin, door de speakers). Al moet ik toegeven dat ik aangenaam verrast ben door het natuurlijke geproduceerde geluid wat van achteren komt.
Maar hoe rijdt ‘ie nou? Het is een speels karretje welke lekker aan het wegdek geplakt zit, meer dan genoeg power heeft en toch comfort biedt. De echte racekor-fans zullen hier misschien hun neus voor ophalen (denk aan de wat ‘hardere’ concurrenten zoals de Focus ST of de Mégane RS), de gemiddelde Peugeot rijder slaat hier stijl van achterover. Eerlijk is eerlijk; de 1.6 turbo motor is fijn. Heel fijn. Deze perst er maar liefst 270 paardjes uit wanneer je het gaspedaal vloert. Meer heb je toch niet nodig om je boodschapjes mee te doen?
PEUGEOT 308 GTi is er vanaf €40.210
SOCIALS