Als autojournalist/blogger zijnde word ik regelmatig uitgenodigd voor automotive events, met name introducties van nieuwe modellen, welke ook nog wel eens in het buitenland plaatsvinden en waarbij de pers volledig in de watten gelegd wordt in de hoop op een positieve review. Ik vond het dan ook verrassend leuk om eens met het creatieve brein achter deze events aan tafel te zitten. Fransiska (30) heeft haar eigen event agency [The very creative firm] opgericht in LA en bedenkt en creëert creatieve concepten voor (live) communicatie.
In juli 2015 is Fransiska, samen met haar business partner Martin, een eigen bedrijf begonnen. Een flinke sprong in het diepe, zonder al teveel voorbereidingen. Toch was zij na 5 jaar in Shanghai, China te hebben gewoond en gewerkt meer dan klaar voor deze stap. Eigenlijk ook niet zo gek, aangezien Fransiska al vanaf jongs af aan liefde voor auto’s heeft. Nog voordat haar vader de Auto Sport (grotendeels de weekenden opgegroeid in Duitsland) uit had, had zij het magazine al geconfisqueerd. Na jaar op jaar de autobeurzen afgestruind te hebben als jonge dame, wist ze wat ze later wilde doen als ze groot was: de nieuwe Volkswagen op de markt zetten in China. Toen haar voormalige werkgever, een event bureau in Shanghai, de persavond (voorgaand aan de Guangzhou autoshow) van de Volkswagen China Group (13 merken in China) mocht bedenken en organiseren, was haar doel bereikt. En zo ontstond de overtreffende trap van dit doel; haar grote droom. Een eigen business runnen in ‘sunny Los Angeles‘.
Bij (live) communicatie moet je denken aan persconferenties, shows, brand experiences, brand activations, media launches etc. Fransiska verteld waarom zij met name automotive brands als klanten heeft: ”Omdat wij de autowereld als geen ander begrijpen. Wij kennen het publiek, de media, en dus weten we heel goed hoe we een product in die markt moeten neerzetten. De automotive branche is heel erg corporate; je moet je aan zoveel regeltjes houden en alles is zo strak gekaderd! Vooral bij de Duitse automerken is dit duidelijk te merken. In Amerika hebben we iets meer speelruimte. Martin van der Werff is eigenlijk de creatieveling van ons tweeën en ik kijk of het idee haalbaar is om uit te voeren en hoe. Er is niets mooiers dan dat mensen jou benaderen omdat ze jou voor je goede en vooral creatieve ideeën willen inhuren. Dat vertrouwen van klanten, in mijn kennis en kunde, is het grootste compliment dat ik kan krijgen”.
Fransiska legt me uit wat de kracht van haar event agency is. ”Wanneer we pitchen voor een opdracht is het belangrijk de visie van een merk te snappen; begrijpen wat zij willen uitdragen. Daarnaast is ons motto het creëren van een kippenvel-moment. Omdat een auto toch een vrij ‘statisch’ product is, is het belangrijk de beleving haast als een soort van show over te brengen op het publiek. De consument is als publiek makkelijker te pleasen dan de pers. Toch hebben we onlangs met persintroductie van de BMW M2 coupé een indrukwekkend event, Yvette kan het beamen want ze was uitgenodigd voor de EU-variant van het event, op het circuit neergezet. Een ander voorbeeld is het speciaal voor Bentley geschreven nummer ‘The world of Bentley’, waarin het ultieme vakmanschap van het merk vertaald is naar een muziekstuk. Voor VW Maleisië hebben we met een combinatie van live-performance en waanzinnige archiefbeelden het publiek welke naar de Beetle kwam kijken, in tranen gebracht. Zo kun je met ‘storytelling’ de juiste emotie oproepen bij de doelgroep”.
Fransiska heeft een voorliefde voor Duitse auto’s. ”Hier ben ik mee opgegroeid. Mijn hart gaat sneller kloppen van Porsche en Audi. Maar als je me zou vragen welk automerk het qua branding het beste snapt, is een merk als MINI mijn favoriet. Echter is het in LA vrij vanzelfsprekend ‘Maxi’ te rijden. Aangezien ik me graag aanpas aan de cultuur, rijd ik hier rond in een Jeep Grand Cherokee. Toch droom ik ervan een oude Porsche cabriolet te mogen bezitten met de tijd, die zou goed passen bij het ‘hier-is-het-altijd-vakantie-klimaat’. Op werkgebied heb ik gek genoeg mijn grote doelstelling nog niet helder. Het niet meer voor een baas hoeven werken en trots kunnen zijn op je eigen verdiensten is wat mij drijft. Doen wat je gelukkig maakt, dat was mijn doel. En dat heb ik inmiddels bereikt”.
november 5, 2016
Wat prachtig om binnen je liefhebberij je eigen niche te ontwikkelen.
Echte premium brands verdienen zo’ n aanpak.
Lijkt me met de sjoemel software van Volkswagen geen sinecure.
Maar met goede marketing is dit mede met jouw gereedschap een enorme uitdaging.