Interview Amber Donkervoort

Toen haar vader (Joop Donkervoort) in z’n tienerjaren een Lotus Super Seven tegen het lijf liep, wist hij het zeker; dit was dé ultieme auto. Een aantal jaar later bestelde hij er twee exemplaren van en niet veel later kocht hij zelfs het importeurschap voor Nederland. Eenmaal ‘in bedrijf’ bleek dat deze auto’s niet toegelaten konden worden op de Nederlandse wegen. Een grote tegenslag. Joop ging de uitdaging aan en paste de auto zodanig aan, dat deze uiteindelijk toch de straat op mocht. Onder het motto ‘nu we toch bezig zijn’, gaf hij zijn eigen draai aan de auto om deze nog beter bij zijn ideaalbeeld aan te laten sluiten en was de eerste Donkervoort geboren.

Amber groeide op in het bedrijf – letterlijk, want de fabriek was aan huis – in Loosdrecht. Het merk Donkervoort betekent zowat alles voor Amber; haar leven is al vroeg vervlochten met het automerk. Toch was het niet vanzelfsprekend dat zij later ook deel uit zou maken van haar vaders bedrijf. Amber koos ervoor om International Business te gaan studeren, waarbij zij dus ook veel tijd in het buitenland doorbracht. Toen zij via via haar afstudeerproject binnen een grootschalig, autogerelateerd bedrijf in China volbracht, realiseerde ze zich maar al te goed dat wat haar vader deed op kleine schaal in Nederland, toch wel heel bijzonder is. Toen ze terugkeerde in de vakantieperiode, trad ze dan ook direct in dienst bij haar vader.

Volgens Amber zijn er meer voor- dan nadelen aan het werken in een familiebedrijf (haar broer Denis is hier tevens werkzaam). Een groot voordeel is dat je altijd open en eerlijk tegen elkaar kunt zijn, er is geen zogenaamde drempel. Je kunt het beste uit elkaar halen omdat je elkaar zo goed kent. Ondanks dat haar vader haar mentor is, neemt Joop zijn kinderen niet aan het handje en laat ze zelf op zoek gaan naar wat ze leuk vinden om te doen en waar ze goed in zijn. Amber denkt altijd te worden gezien als ‘dochter van’ maar is daar ook trots op. Haar vader is tenslotte degene die het merk heeft opgericht; de eerste generatie. Na acht jaar heeft ze inmiddels wel naam gemaakt als ‘Automeisje’ en drukt ze haar eigen stempel op de dingen die ze heeft bereikt voor het familiebedrijf.

Binnen het bedrijf bekleed Amber de functie manager Marketing & Communicatie. Zoals de meeste vrouwen, is ook Amber niet bijzonder technisch. Ze is van mening dat de kracht van de dames binnen de autobranche veelal op het emotionele vlak ligt. Het product en de productbeleving is tenslotte pure emotie. Vrouwen weten dat heel goed te ‘verkopen’ en zitten daarom ook vaak op PR, Marketing en/of Communicatie functies, aldus Amber.

Amber heeft altijd met mannen gewerkt. De interactie met vrouwen op de werkvloer is haar niet zo bekend. Het vrouw zijn heeft op zijn tijd wel haar voordelen, beweert Amber, maar kan ook in je nadeel werken omdat mannen soms wat voorzichtiger met je omgaan. Ze heeft echter nooit het gevoel gehad dat ze zich moest bewijzen in deze mannenwereld. Dat zou dan eerder een leeftijd- dan een sekse-kwestie zijn.

Ik vroeg Amber naar haar mooiste herinneringen aan het merk. Zonder lang na te denken kan ze er al zo een aantal opnoemen; een zogenaamd luxeprobleem. Zakelijk gezien was de eerste plaats behalen – met Donkervoort én met broer Denis achter het stuur – tijdens de 24h van Dubai (endurance race) haar beste Donkervoort moment. Het sneak preview evenement ter aankondiging van de destijds gloednieuwe D8 GTO staat op een goede tweede plaats. Privé gezien zijn dat de autovakanties naar landen zoals Schotland of Italië, waar ze de auto (het liefst een GTO) aan ideale testomstandigheden kan onderwerpen.

Amber wil in de toekomst vooruit blijven denken en meer doen dan alleen de core-business. Dit houdt niet op bij het verbeteren van het product. Wat haar betreft draait het ook om hoe je het product in de markt zet; een belevingswereld creëren. Denk hierbij aan evenementen voor Donkervoort-rijders & (nog) niet rijders en merchandising. Het merk staat alles behalve stil; dit jaar nog zal Donkervoort hun nieuwste telgen introduceren.

 

 

Comments are closed.