Wie wil er niet in een flashy sportwagen langs de haven sturen of een dikke bak met veel pk’s rijden? Hoe spannender de auto, hoe duurder. Maar zelfs de occasions hier in Nederland kennen een flink prijskaartje. Veel hoger dan bij onze buren in Duitsland; net over de grens zijn gebruikte auto’s een stuk voordeliger én vaak bomvol uitgerust.
Er komt iets meer bij kijken dan een tweedehandsje bij de plaatselijke autodealer ophalen, al is het geen rocket-science. Je gaat namelijk een auto importeren. Je kunt het uitbesteden en overlaten aan een professional zoals bijvoorbeeld das import, die de auto hierheen halen voor je. Maar je kunt het ook zelf doen. Verdiep je even in de regels en het papierwerk en dan is de beloning (kostenbesparing) nog leuker als je het helemaal zelf gedaan hebt!
Jouw droomauto
Allereerst moet je de auto van je dromen vinden. Dat zal de makkelijkste stap zijn neem ik aan! Dan goed controleren of de prijs in overeenstemming is met de leeftijd van de auto en het aantal gereden kilometers. Niet alle occasions zijn voor de Nederlandse douane namelijk tweedehands. Indien de auto minder dan 6.000 kilometer heeft gereden of jonger is dan 6 maanden ziet de douane de auto als nieuw. Klopt de CO2-uitstoot? Ook dat is belangrijk voor de BPM berekening in Nederland. Een klein beetje schade is ook prettig. Dat klinkt misschien gek maar in dat geval wordt de BPM import auto lager. Interessant is dat de BPM ook lager wordt als bekend is dat de vorige eigenaar een autoverhuurbedrijf in Duitsland was. Onthoud deze gratis tips, you’re welcome.
APK
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn. Vervolgens moet je in Nederland naar de RDW om aangifte van de BPM te doen. Zo’n formulier is bij de belastingdienst te downloaden. Het is echter wel werk voor specialisten, want je gaat snel teveel BPM betalen. Er zijn zelfs zes (!) verschillende methodes om de BPM te berekenen; slechts twee daarvan zijn op het internet te vinden. Dit klusje uitbesteden is dus zo’n gek idee nog niet, scheelt weer een boel hoofdpijn en ruzie met de belastingdienst.
februari 5, 2020
Hallo Yvette,
Wellicht een goede toevoeging voor de lezer:
Wanneer een auto nieuw of gebruikt is voor de bpm, ligt nét iets ingewikkelder. Zo is bijvoorbeeld een voertuig met een registratie van twee dagen oud, 800 kilometer op de teller en drie proefritten die vastliggen in een proefritformulier, bij invoer een gebruikte auto.
Zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. Maar bij een auto uit het buitenland met bijvoorbeeld weinig km’s kun je toch altijd het beste even een professional inschakelen zodat je zeker weet dat je niet meer dan noodzakelijk en niet minder dan rechtvaardig betaalt.
Het wordt in dit artikel wat uitgebreider uitgelegd: https://www.bbpartners.nl/nieuw-of-gebruikt-voor-de-bpm