Ik zag hem al een aantal keer voorbij komen – of beter gezegd ‘racen’ – bij mijn collega’s. Nu is dit feestnummer ook moeilijk te missen natuurlijk in de exclusieve kleur Orange Tonic. Dus ook ik diende een aanvraag in bij Renault Nederland om deze jongen eens aan de tand te mogen voelen. De grote vraag die beantwoord moet worden na een paar dagen testrijden: is ‘ie net zo hardcore als zijn voorganger?
Dat het een strijder is, is te zien aan zijn imponerende voorkomen. Verbrede wielkasten, een race-achtige neus en een grote diffuser achter met centraal in het midden een dikke uitlaat. De ventilatieopeningen in het voorscherm en de bescheiden achterspoiler maken het af. Het maakt de hoonigan in je los zullen we maar zeggen. Binnenin de cockpit vinden we veel carbon-look elementen en prachtige Alcantara stoelen met in de hoofdsteunen de R.S. initialen geborduurd. Het dashboard, tellers en knoppen zijn weinig vernieuwend. Maar ach, wie zeurt daarover als je twee grote opzichtige schakel-paddles aan het stuur hebt zitten en een R.S. Drive knop waarmee je direct in de meest sportieve stand beland. Juist, niemand.
De vernieuwde Renault Mégane R.S. heeft een echte wedstrijdmentaliteit. De auto beschikt over een 1,8 liter 4-cilinder turbomotor, goed voor 280 pk. Paardenkrachten die in de Race-stand waanzinnig spannend aanvoelen maar in de Comfort stand ook prima te doseren zijn. Zo kan ik meteen een bruggetje slaan naar het feit dat de vernieuwde R.S. meer geschikt is als daily. Het onderstel is namelijk minder hard dan die van zijn voorganger, mede dankzij de hydraulische compressiestops (lees: schokken worden zo beter gedempt). Wanneer je hier dus meer mee wil doen dan van circuitdag naar Mac-meeting gaan, kan je je sportbeha thuislaten.
Het meest noemenswaardige aan zijn rij-beleving is toch wel het 4CONTROL systeem. Deze technologie met vierwielbesturing zorgt ervoor dat de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen sturen bij lage snelheden. Zo kun je met grote precisie manoeuvreren. Boven de 60 km/u sturen de wielen dezelfde kant op. En voor het eerst is de Megane R.S. leverbaar met automaat. Nu hoor ik alle race-gekkies zeggen dat je een handbak moet hebben voor de beste beleving maar de importeur fluisterde mij in dat er inmiddels al meer automaten verkocht zijn dan handgeschakelde versies. Wanneer je met de knoppen gaat spelen kun je zelfs het schakelgedrag van de zes versnellingen tellende EDC-bak aanpassen naar wens. In de meest agressieve stand zal je dan een duwtje in je rug voelen bij de overbrengingen; het voelt wat lomp maar versterkt wel het race-gevoel. Als je moedig genoeg bent kun je zelfs Launch Control uitproberen voor wat extra adrenaline.
De Mégane R.S. is één van de meest geprezen hot-hatches aller tijden. Maar of dit ook mijn favoriet in het betreffende marktsegment is op dit moment, kan ik niet met volle overtuiging zeggen. Wellicht dat dit te maken heeft met het wennen aan 4CONTROL of de de Michelin Pilot Sport 4-banden, maar ik mis wat verfijning in het stuurgedrag. Het voelt niet helemaal natuurlijk aan voor mij, af en te wat trekkerig en zwaar. Ik blijf maar vergelijken met bijvoorbeeld een Hyundai i30N die mij positief heeft overtuigd van zijn prestaties. Dat mis ik een beetje bij de huidige Mégane R.S. in alle eerlijkheid, maar misschien is dit te wijten aan de puurheid van de vorige generatie. Dat was meer de perfect fit voor de échte liefhebber en de 2018 Mégane R.S. is vooral gebouwd om meer exemplaren te kunnen verkopen voor dagelijks gebruik als je het mij vraagt. Meer gemak, meer comfort, minder gekheid – al is de nieuwe Mégane R.S. toch sneller qua cijfers. Wees niet getreurd. Renault biedt je de mogelijkheid je exemplaar nog rauwer te maken met het Pack Chassis Cup. Mocht dit nog niet straf genoeg zijn; komt er altijd nog een extremere Trophy-variant aan.
Prijs Mégane R.S. vanaf 42.340 euro (meerprijs automaat 2.200 euro) Fotografie door Yournexxt Automotive
november 14, 2018
Verliefd op de kleur!
november 14, 2018
Gaaf he? Ik stem voor meer kleur op de weg!