Rijtest Peugeot 2008

De SUV van Peugeot is vernieuwd! Voor Peugeot Nederland een reden om een aantal autojournalisten mee te nemen in haar privé-jet, zodat ik zijn nieuwe look op beeld vast kon leggen in het Mediterraanse landschap en zijn vernieuwde rij-eigenschappen eens flink op de proef kon stellen op de beste stuurmanswegen door de bergen. Twee dagen testrijden in Valencia; daar zeg ik geen ‘nee’ tegen. Vamos!

Bij het verlaten van de ‘Arrival’ hal, stonden daar een rijtje hoogpotige Peugeot’s te wachten. Robuust doch compact ogende SUV’s met een vlakke motorkap en opvallend zwarte wielkast- en dorpelranden glommen in de Spaanse zon. Mijn enige zorg op dat moment was welke smaak ik mee op proef wilde hebben. Mijn eerste keus betrof de 1.2 liter (3 cilinder) PureTech benzinemotor, goed voor 130 pk, in combinatie met een 6-traps automaat in de bijzondere lakkleur Crystal Emerald.

Zou Valencia en omgeving wel het beste terrein zijn om een, ietwat braaf ogende, gezinswagen met hoge instap te testen? Ik reed tenslotte over wegen waar je als bestuurder met regelmaat gewaarschuwd wordt door borden met de afbeelding van een afbrokkelende rotswand erop. Hier heb je weinig aan Active City Brake, die reageert niet zo best op een overstekende klipgeit. Wegen waar geen recht of vlak stuk in te bekennen was. Toch maakte de Fransoos de avontuurlijke rit boven verwachting prettig; de motor was krachtig genoeg voor in de bergen en ook de automaat trok het prima. Het sturen was heerlijk licht en voelde zelfs een beetje sportief aan in de betere haarspeldbochten.

Om zeker te weten of deze aangename verrassing geen toevalstreffer was, besloot ik om ook nog even van de 1.6 liter BlueHDi diesel te proeven. Een diesel, goed voor 120 pk welke enkel leverbaar is met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Maar ga je voor de rood/zwarte GT Line, dan beschik je over een nét wat vlotter exemplaar. Cosmetisch gezien dan. Ook in deze uitvoering waan ik me als godin in Frankrijk; de 2008 is mooi afgewerkt, comfortabel, ruim en een tikkeltje brutaal wanneer je dat van de auto vraagt.

Een extra welkome optie is het adaptieve aandrijfsysteem Grip Control. Met behulp van een draaiknop kun je vijf verschillende rijmodi instellen waardoor je wegkomt in alle soorten terrein. De auto voelt zelf aan op welke ondergrond hij rijdt en verdeelt aan de hand van het soort terrein en de mate van grip de aandrijfkracht over de wielen. Toegegeven; de royale bodemvrijheid en de speciale Mud & Snow banden helpen hem daarbij een handje. Wie had dat gedacht, dat de 2008 zo’n stoertje zou zijn?

De Peugeot 2008 is er vanaf €18.200,- (1.2 liter PureTech instap- benzinemotor met 82 pk)

 

1 Comment
  • Ben Groen
    mei 23, 2016

    Ziet er leuk uit en kan een concurrent worden voor de Captur!