Rijtest Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

Door
0 , , , , Permalink

Het begin van de zomer: 21 juni. Volgens mij had de zon vergeten haar wekker te zetten of had ze een dagje geruild met regen.. want zomers weer was het die dag niet! Toch mocht het de pret niet drukken. Een paar regendruppels kunnen onmogelijk de adrenaline verdunnen. Automeisje mocht namelijk op pad met de Koningin onder de Mercedessen: de SLS. Met dank aan Stern Auto BV Ede.

Met een brul als een leeuwin start de 6,3 liter AMG-V8 frontmiddenmotor zich. Een sleutel voor in het contact is natuurlijk overbodig, één druk op de start/stop knop is voldoende om al je nekharen overeind te laten komen. De vleugel komt automatisch omhoog bij een snelheid boven de 130 km. Maar mocht je ook in het dorp al willen patsen dan kun je deze handmatig omhoog zetten. Als een opgewonden standje de buurt onveilig maken.

De SLS en AMG gaan hand in hand. Onlosmakelijk van elkaar verbonden. Waar het bij een andere Mercedes aanduidt een speciale, snellere en brute versie te zijn, is het bij de SLS een standaard gegeven. Dat kan ook niet anders met maar liefst 571 pk onder de motorkap en een AMG Speedshift DCT zeventraps sporttransmissie. En alsof dat nog niet genoeg is, zit er nog een AMG-knop in het interieur verstopt. Mocht je nog geen boete binnen hebben gesleept hier op de Nederlandse wegen, weet je zeker dat je dit nu wel gaat doen.

Opvallend is haar lange en lage neus, 369 millimeter boven het asfalt om precies te zijn. Inschattingsvermogen en voorzichtigheid is hierbij wel gewenst mocht je haar een retourtje plastisch chirurg willen besparen. Nog meer haat gekweekt aan verkeersdrempels dan voorheen. De indrukwekkende grille, luchthappers op de motorkap, de vinnen aan de zijkanten en de dubbele uitlaat met geïntegreerde sierstukken geven haar die ‘’gemene’’ look.

Het interieur is geheel in AMG-stijl. ‘’Porselein’’ kleur lederen stoelen en matching interieurpanelen geven het geheel een luxueuze uitstraling. Tot de standaarduitrusting behoort de AMG Drive Unit met  E-Select keuzehendel en keyless GO-startfunctie. Daar komen nog bij de automatische airconditioning, de parkeerhulp, schakelindicatie en een AMG Performance stuurwiel. Verder uitgerust met een multimediasysteem welke beschikt over een kleurendisplay, zes luidsprekers, dvd-speler, 6 GB opslagcapaciteit voor digitale muziek, Bluetooth interface en achteruitrijcamera. De ruimte is beperkt; wat je ziet is wat je krijgt. Ruimte voor twee maar plezier voor tien!

Zoals verwacht draaien alle hoofden om op straat om deze beauty eens goed te kunnen bekijken. Mensen pakken spontaan hun mobieltjes om deze beroemdheid te fotograferen of filmen. Ook op de snelweg hebben de meeste ontzag voor de SLS en gaan netjes op tijd naar rechts als ze haar zien naderen in de binnenspiegel. Vrij baan, dat betekent gas ingedrukt en gaan!

En dat is natuurlijk haar unique selling point. Puur geweld; wat een kracht en wat een geluid. Dat het een dorstig typje is, verbaast dan ook niemand. Vergeet het G-label en geniet van elke kilometer. Ze rijdt je de stenen uit de straat. Ze kan snelheden van 317 km/h bereiken op haar (brede) slofjes en van 0-100 km/h in slechts 3,8 seconden. Mijn meisjesdroom is uitgekomen, ik kan vredig sterven. Als ik de loterij nog ooit eens mocht winnen, wist ik het wel.

Mercedes-Benz SLS AMG Roadster: 269.150 euro, Mercedes-Benz SLS rijplezier: onbetaalbaar.

0 Reakties