De XE verandert het spel. Toch is ‘ie direct herkenbaar als een Jaguar, voelt ‘ie als een Jaguar en rijdt ‘ie als een Jaguar. En dat vanaf slechts €39.990 of nog net geen €700,- per maand. Nu heb ik je aandacht zeker?
De Jaguar XE is net als je LBD (little black dress); sexy, simpel, elegant en doet het altijd goed, ongeacht de gelegenheid. Geen trend, geen hype maar here to stay. Jaguar zelf omschrijft ‘hun’ LBD als een verfijnde sports sedan. Uiterst geschikt dus voor de ondernemende (zaken)vrouw met klasse en stijl. Tenslotte doelt Jaguar op de zakelijke markt met dit model, gezien de 20% bijtelling. Dan rijd je het instapmodel; de 2 liter diesel (163 pk). Handgeschakeld natuurlijk. Maar geef toe, wist jij dat er zoveel allure te leasen viel voor zo weinig geld? Hiermee geeft de XE een duidelijk signaal af aan alle andere auto’s in zijn klasse.
Jaguar mag dan nu opeens toegankelijk lijken, ze hebben geen concessies gedaan wat betreft hoogwaardige uitstraling. Eén blik op zijn kont is voldoende om te constateren dat dit absoluut een Jaguar moet zijn. Net als alle andere moderne Jaguars heeft de XE een oplopende taillelijn, welke dynamiek uitstraalt. En het blijft niet bij uiterlijk vertoon; de XE is een lichtgewicht, wat zorgt voor een lager brandstofverbruik, en beschikt tevens over een optimale gewichtsverdeling van bijna 50:50 over voor- en achteras. Dit zorgt niet alleen voor een makkelijke draai maar ook voor een lekkere wegligging.
Wist je dat de aluminium constructie van de XE tot stand is gekomen door gebruik te maken van de expertise van de lucht- en ruimtevaartindustrie? Zo kan het merk auto’s creëren met eersteklas kenmerken op het gebied van prestaties, handling en verfijning. Through the milky way in my spaceship!
In een Jaguar zit je laag bij de grond. Toch zitten de stoelen geweldig en versterkt dit eigenlijk alleen maar het ultieme cockpitgevoel. Ik voel me direct thuis achter het stuur. Waarschijnlijk omdat deze bekend is uit de F-TYPE, net als het instrumentenpaneel. Bij Jaguar weten ze hoe ze een interieur moeten ontwerpen; vloeiende lijnen, hoogwaardige materialen en strakke afwerking. In de XE spot ik een nieuw stijlelement; een opstaande rand, ingelegd met hout, rondom het dashboard. Très chique. Ik heb me laten vertellen dat dit element gebaseerd is op de exclusieve Riva boten. Andere eye-catcher is de bekende Drive Selector (automaat) welke omhoog komt bij het starten van de auto, zo recht in je handpalm. De XE komt echt tot leven. Zo lichten de tellers rood op bij het switchen van je rijmodus naar de sportstand. Dat heet Alive design. En ik heb me nog nooit zo alive gevoeld als in een Jaguar.
En niet alleen het design laat je bloed sneller stromen. Ook de innovatieve technologie en efficiënte prestaties bewijzen dat de maatstaf bij Jaguar wederom hoger is gelegd. En met succes. De Jaguar XE voelt zo goed als hij eruit ziet. Ik heb genoten van zijn rij-eigenschappen, zijn luxe en zijn charme en snap waarom deze auto het spel verandert. De onderzoekende blikken van voorbijgangers zeggen genoeg. Het is zo’n auto die je wilt ontdekken en waar je steenhard voor gaat vallen. De XE vertegenwoordigt de nieuwe generatie Jaguar, onze generatie rijders.
SOCIALS