Bij veel mensen is het Japanse Infiniti relatief onbekend. Dat was precies de reden waarom ik het nodig vond om eens wat uit hun ‘stal’ te testrijden. Met een gamma van enkel Q-modellen (waaronder de Infiniti Q70 en Q50), blijft het merk een wat vreemde eend in de bijt. Men noemt Infiniti ook wel “de Japanse BMW”. Maar is dat gerechtvaardigd? Moeten we het ietwat eigenzinnige merk wel vergelijken met andere spelers?
Infiniti (Japans: インフィニティ) is de naam van de luxedivisie van automaker Nissan. Infiniti startte haar verkoop al in 1989 maar veroverde de Europese markt pas in 2008. De eerste vestiging opende in Parijs gevolgd door Brussel, Rotterdam en Amsterdam.
Ook ik kan het niet laten om tijdens onze eerste ontmoeting te vergelijken met andere automerken. Het zal het onbekende wel zijn, wat ik graag wil linken aan iets wat ik al ken. Iets vertrouwds. En die aanknopingspunten vind ik hoor; de Q70 heeft heerlijke Franse vering, de veiligheidssystemen van een Zweed en de luxe van een Duitser. En knijp je iets met je ogen wanneer de Q70 je zou passeren op de snelweg, heeft ‘ie stiekem wel wat weg van een BMW of (mag ik dat zeggen?) Jaguar. Toch heeft het merk zijn eigen identiteit.
Verrassend genoeg geen hoog plastic-fantastic gehalte in de cockpit, al heeft hij wel wat apart vormgegeven knopjes en dergelijke. Japanse stijl zullen we maar zeggen. Ook vind ik de knop van bijvoorbeeld de stuurverwarming wat vreemd geplaatst; beneden bij je linkervoet, naast de knop voor het openen van de motorkap. De rest van de snufjes zit goed binnen handbereik; op het stuurwiel of in het middenconsole. Het middenconsole loopt namelijk als een soort van werkblad door in het dashboard. En met deze hoeveelheid knopjes heeft het wel wat weg van een rijdend kantoor. Mijn favoriete onnodige knop is die voor de dennengeur. Juist, boslucht uit een roostertje voor wanneer je je tussen de stinkende industrieën waant.
En hier houdt het niet op. De Q70 is standaard voorzien van 18” lichtmetalen velgen, dubbele uitlaatpijp, half lederen bekleding, elektrisch verstelbare voorstoelen, multifunctioneel stuurwiel, cruise control, achteruitrijcamera met parkeersensoren en meer. Dat is toch meer dan netjes voor een Welcome Edition? Helemaal thuiskomen doe je met de meest complete uitvoering; met Performance+ beschik je over Forest Air climate control (lees dennengeur), een upgrade naar Bose Premium Sound system met in totaal 16 luidsprekers en een Visibility- en Safety Shield Pack. Say what? Dit zijn veiligheidssystemen die de rij-omstandigheden in de gaten houden en een aanrijding voorkomen (of de schade te beperken indien er onverhoopt toch een aanrijding plaatsvindt).
De Infiniti is een welgemanierde gastheer. De stoel staat naar achteren geschoven bij het betreden van de koets, net als het stuurwiel welke in een hoge stand staat. Dit alles om jouw instap te vergemakkelijken. De zetel (geen stoel maar zetel) laat je meer dan welkom voelen. Bij het starten van de auto herinnert de Q70 jouw ideale stoel stand en schuift je richting het stuur zoals een dame door een heer aan tafel wordt geschoven. Tevens verwarmt of verkoelt hij je billen tijdens de rit. Zo ook weer die Japanse beleefdheid bij het uitstappen; na het los klikken van de gordel zorgt de auto er zelf voor dat deze (elektrisch) terug in de houder gaat. Wat een gentleman.
Maar dan de belangrijkste alinea: ”Hoe rijdt het?” Werkelijk vorstelijk. Ondanks zijn gewicht zweeft de Q70 over het wegdek als een Oosters tapijt. Het bochtenwerk is niet heel strak maar ach, hij heeft zijn lengte ook niet echt mee. De comfortabele vering is een waar genot en de auto is zo stil en steady op de weg dat het te allen tijde een ontspannen rit is. De automaat heeft 7 versnellingen die vloeiend overschakelt. Geen trillingen, geen piepjes of kraakjes maar totale rust. Het is een perfecte auto voor lange afstanden, ritjes naar kantoor of de klant en zelfs vakanties naar het buitenland. Comfortabel dieselen dus. Wat ik nog te wensen over heb? Iets meer pk’s dan de 170 die de viercilinder 2.2 dieselmotor biedt… voor eindeloos plezier!
De Q70 moet het opboksen tegen de grote, luxe, premium jongens zoals Audi en BMW. Toch heeft het merk een sterke troef: de prijs. Voor de beeldvorming; het instapmodel van de BMW 5-serie (518d) kost 51.499,00 euro terwijl het bij Infiniti juist eindigt bij 51.995,00 euro (Q70 2.2 diesel Performance+). De meest luxueus uitgevoerde diesel dus. Iets om over na te denken, mocht je op het punt staan een luxe ‘sloep’ aan te schaffen. Nietwaar?
De Q70 is overigens verkrijgbaar als benzine- of diesel auto én als hybrid.
SOCIALS