Rijtest Ford Fiesta ST

 

Spontane reactie vanuit Ford Nederland op mijn rijtest met de Renault Megane RS. ‘’Als ik dit al leuk speelgoed vond, moest ik de Fiesta ST ook maar eens testen!’’ En ik ben de beroerdste niet. We’re going to party, fiesta, forever!

Het uiterlijke verschil met zijn voorganger zit hem in het koppie; strengere kijkers en een indrukwekkend grote trapezevormige grille. Ford heeft een serieuze badboy gecreëerd met die grote achterspoiler, ST bumpers, dubbele uitlaat en 17 inch velgen. Binnenin is het rode thema doorgetrokken; rode naalden in de tellers, rode stiksels in het leder en rode sfeerverlichting (nee, niet op z’n Amsterdams) vanuit het dashboard, de bekerhouders en voorportieren. Het ST Style Pack maakt het nog net even iets meer af met remklauwtjes en verlichte instaplijsten (je raadt het al) in de kleur rood.

Opvallend aan het interieur zijn de Recaro sportstoelen met een majestueus geborduurd ST logo in de rug. Koninklijke fauteuils qua uiterlijk maar helaas bieden ze te weinig ‘kuip’ voor de wat bredere personen (en dan praat ik niet over formaatje Johnny Bravo). Je blijft dan als het ware hangen tegen de opstaande wangen en bereikt de rugleuning niet goed. Wat een gemiste kans! Sportief is het afgevlakte sportstuur waarvan het leder zo kneedbaar is dat het als anti-stressbal in de file zou kunnen dienen. Maar zover laat je het niet komen; je zet de stoelverwarming aan, positioneert je Chai Latte in de bekerhouder naast je en synchroniseert je mobieltje met het Ford SYNC-connectiviteitssysteem.

Minder opvallend in het dashboard is het knopje voor de panieklichten. Deze is zo klein, dat hij rechtstreek uit ‘My Polly Pocket’ lijkt te komen. Waarschijnlijk is dit kleine knopje, vooral voor de mannen wat lastig te vinden (blijkt uit ervaring). Het dashboard heeft leuke zwart glossy accenten, iets wat we steeds vaker tegenkomen. Je hoeft niet te zoeken naar ingewikkelde knoppen, want die zijn er niet. Geen complex gedoe met moeilijke afkortingen naast vreemde hendeltjes maar gewoon ‘basic stuff’. Lekker overzichtelijk dus. En dan wordt er ook nog eens een deel uit handen genomen door de auto zelf; automatische airco, keyless entry, automatisch inschakelende dimlichten, regensensor en automatisch dimmende binnenspiegel. Gemak dient de mens.

Leuke wetenswaardigheid: Met MyKey van Ford kan de trotse eigenaar restricties opleggen aan de bestuurder aan wie hij de auto tijdelijk uitgeleend heeft. Zo kan er een maximum snelheid en limiet voor het geluidsniveau ingesteld worden en kun je ervoor zorgen dat de veiligheidssystemen niet worden uitgeschakeld. Zo roep je al iets zelfverzekerder ‘’Houd hem heel hé!’’ bij het uitzwaaien van jouw pride & joy. Onder het motto: Vertrouwen is goed, controle is beter.

De grootste innerlijke metamorfose ten opzichte van het eerste generatiemodel is de krachtige doch zuinige Ecoboost motor. De 1.6 EcoBoost motor is bijna 20% meer vermogend dan de 2.0 liter motor en dat is verrassend! Als je eens flink je best doet kan je in 6,9 sec van 0 naar 100 km/u. Los van deze (redelijk) indrukwekkende cijfertjes vind ik de trekkracht en bijbehorend geproduceerd geluid van deze wagen fenomenaal. Terugschakelen is niet eens nodig, de ST blijft maar gaan! Met 182 werkpaarden onder de motorkap kan hij zich aardig optrekken aan de snellere jongens uit de klas. Directe reactie bij het sturen, bijtgrage remmen, verfijnd schakelen en stugge vering; de ST ademt sportiviteit. En met stug bedoel ik dat de ophanging en dempers dusdanig stug zijn afgesteld dat mijn perfect losjes opgestoken hairdo geen schijn van kans maakt bij de hoofdsteun.

De auto is uiterst handelbaar en gehoorzaamd perfect. Een genot om zowel (milieu)verantwoord als onverantwoord in te rijden. Deze hotter than hot-hatch in Race Red is net zo verleidelijk als jouw knalrode lipstick; om te zoenen!

Vanafprijs: €25.495,-

Geen reacties mogelijk.