Rijtest Peugeot (e)2008

Degene die mij al langer volgen weten waarschijnlijk nog dat ik de ‘oude’ 2008 een tijd lang als duurtester heb gereden. Hoe fijn deze ook reed, het was nou niet bepaald gespreksstof aan de bar. Laat ik het het zo zeggen: ik heb met mijn 30 jaar de gemiddelde leeftijd van de 2008-rijder flink omlaag getrokken. Enfin, ik werd uitgenodigd op perstrip naar Zuid-Frankrijk om daar de vernieuwde 2008 en de e-2008 SUV te proberen. Ik kan je nu al verklappen dat deze flink (op)gegroeid is, in positieve zin.

Fysiek gegroeid ten eerste. Bij het instappen valt me op dat de dorpel vrij hoog is. Dit wordt nog een beste gymnastiekoefening voor de oudere doelgroep. Een langere en meer horizontale motorkap bezorgt de 2008 een echt SUV smoelwerk; vele malen stoerder dan zijn voorganger. Zijn driehoekige lijnenspel op de flanken, springt eruit alsof hij al zijn spieren aanspant en de algemene verhoudingen doen vermoeden dat deze 2008 op krachtvoer heeft geleefd. Het vernieuwde design maakt de leeuw in hem los. Peugeot levert de 2008 in drie nieuwe, opvallende kleuren (rood/blauw/oranje). De sportievere uitvoeringen zijn te herkennen aan een extra GT badge op de C-stijl en dubbele uitlaat. Het is een begeerlijke SUV geworden; hiermee kan ik de buren tenminste wél jaloers maken,

Het interieur komt grotendeels overeen met wat ik vorige maand al mocht zien en voelen in de nieuwe Peugeot 208. Denk daarbij aan de inmiddels bekende i-Cockpit inclusief klein stuurwiel, de pianotoetsen en het HD touchscreen welke nu ook in 10-inch diagonaal scherm leverbaar is. Ik worstel overigens voor het eerst met de afstelling van het kleine stuurtje wat zo’n beetje op mijn knieën rust wil ik de tellers nog kunnen zien, maar men beweert bij Peugeot dat dit niets te maken heeft met de verhoogde zit. En die 3d hologrammen met informatie in het gezichtsveld hoeven van mij ook niet perse – net als in de bios ga ik daar een beetje scheel van kijken. Wel nieuw: de Alcantara bekleding in de e-2008 GT versies zijn extra versierd met blauw en groen stiksel. Één van de weinige, minimale uiterlijke verschillen tussen de brandstof- en elektrische variant. Het spelletje ‘zoek de verschillen’ speel je snel uit met deze twee versies – want meer dan een extra e-badge op de kont en zijkant plus wat kleur in de leeuw voorop de motorkap, is er niet te vinden.

De nieuwe 2008 vergemakkelijkt het dagelijks leven met gebruiksvriendelijke technologieën zoals een Drive Assist, die de weg vrijmaakt voor semi-autonoom rijden, Park Assist, Active Lane Departure Warning en automatisch wisselen tussen groot- en dimlicht. Muziekliefhebbers (wie niet dus?!) zullen blij zijn met het goed klinkende FOCAL audiosysteem en de connectie met Apple CarPlay of Android Auto. Realtime informatie over de verkeersdrukte verschijnt in de spits vanzelf op je scherm met dank aan TomTom en een nieuwe route invoeren is zo gepiept met de vernieuwde spraakbesturing. Dit allemaal terwijl je smartphone draadloos op ligt te laden.

De 2008 is nu leverbaar met drie verschillende aandrijflijnen, gebaseerd op het gloednieuwe Common Modular Platform. De filosofie erachter is dat de klant geen concessies hoeft te doen wanneer hij/zij voor een 2008 gaat. Je kiest in eerste instantie voor het model, daarna pas of je benzine, diesel of volledig elektrisch wilt rijden. Welke aandrijving past het beste bij jouw energie? Ook de rijdynamiek is naar eigen smaak in te stellen. Zo kun je switchen tussen Eco, Normal en Sport. Indien je het nodig mocht hebben biedt ook deze 2008 weer de functie Grip Control, voor natte of ruwe ondergrond.

Ik moet je bekennen dat ik, verrassend genoeg, voor de 100% elektrische 2008 zou gaan als ik moest kiezen. De benzinemotor vind ik namelijk iets teveel naar een diesel klinken en die geruisloze aandrijflijn vol koppel bevalt me eigenlijk prima. De 136 pk sterke elektromotor moet je niet vergelijken met iets als een Tesla, met name niet bij het optrekken, maar 260 Nm koppel is meer dan prima voor het dagelijkse verkeer. Het sturen vond ik in de versies met een verbrandingsmotor wat aan de lichte kant voor een SUV, bij de elektrische variant lijk je wat meer stuurweerstand te voelen. Waarschijnlijk door het gewicht (250 kg extra). Ik wil wel het gevoel blijven houden dat ik een beetje moet werken en niet dit zwaargewicht om kan gooien met m’n pink. Met een actieradius van 310 km (WLTP-norm) kan ik prima al mijn afspraken langs op een dag en snelladen lukt in 30 minuten. Het argument dat elektrisch rijden onpraktisch zou zijn, mag je dus ook achterwege laten. Daarnaast doe je ook geen concessies wat betreft zit- en bagageruimte want deze is identiek aan de benzine- en diesel variant omdat ze de batterijen in de bodem verstopt hebben.

Ik ben heel benieuwd voor welke motorvariant, variërend van 100 tot 155 pk, jij zou gaan. Wat past het beste bij jou en hoe zou je de auto gebruiken? De benzine- en dieselversies zijn naar wens te combineren met een handgeschakelde zesversnellingsbak of achttraps automaat, vanaf € 25.760. De e-2008 arriveert in het voorjaar van 2020 in de showrooms en is verkrijgbaar vanaf € 40.930,-

 

 

 

Comments are closed.