Dagboek van een Tesla Model S Plaid

Gedurende de tijd dat ik de Model S Plaid (de snelste uit hun gamma) mocht lenen heb ik een dagboek bijgehouden. Bestaande uit korte testnotities en aantekeningen zodat ik jullie mee kan nemen in het dagelijks gebruik van deze raket. Wat viel me op? Waar was ik over te spreken en waarover wat minder?

MAANDAG

Het is even geleden dat ik in een Tesla reed dus bij het instappen voel ik me toch ietwat onwennig bij het plaatsnemen in de cockpit. Het verwijderen van fysieke knoppen creëert een schonere, opgeruimde ruimte in het interieur. Volgens Tesla moet je alle features intuïtief binnen twee klikken/handelingen kunnen vinden en instellen. Foolproof systeem dus. Nou, deze dummy bleef maar naar de richtingaanwijzers naast het stuur grijpen – die zich in de vorm van twee pijltjes links op het stuurwiel bevinden.

Ook de bediening van de transmissie is even ‘schakelen’. Aan de linkerzijde op je tablet bedien je de automaat. Mijn hand wilde nog wel eens uit automatisme naar beneden swipen, richting de ‘Drive’. Note to self: dat is de achterruit.

Mijn struggles zijn direct vergeten wanneer ik me herinner hoe goed de Tesla Media Control Unit (MCU) is. Dit systeem draait op een aangepaste versie van Linux en biedt toegang tot een breed scala aan functies waaronder navigatie, muziek, klimaatbeheersing en de bediening van talloze voertuiginstellingen. Een computer (net zo snel als je nieuwste tablet of laptop thuis) die soepel gebruik van Tesla’s functies mogelijk maakt, waaronder de integratie van entertainmentopties zoals games, streamingdiensten en een webbrowser. Wat moet ik straks nou in een auto zonder Netflix of brandende openhaard op je scherm?

DINSDAG

De auto verraste me de volgende ochtend: er was een software-update uitgevoerd tijdens de nacht. Zonder dat ik iets hoefde te doen, was de auto volledig up-to-date. Kijk, gemak dient de mens.

Bij slechts mijn tweede dag in deze Model S Plaid was ik er al snel achter dat er niemand, die ik ben tegengekomen, sneller optrekt bij het stoplicht. Zelfs motorrijders leggen het af. Niet zo gek ook, als je een vermogen hebt van ongeveer 1.020 pk of 761 kW. Dit maakt het een van de krachtigste productieauto’s ter wereld, met een topsnelheid van 322 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 2,1 seconden (!). Een machtig gevoel.

Ook het laden aan het einde van de dag bij een Supercharger ging soepel en vlot. Van te voren zoek je het dichtstbijzijnde laadstation van Tesla in de buurt op op je navigatie, checkt hoeveel laadpalen er vrij zijn en of het netwerk drukbezet is. Vervolgens selecteer je er eentje en vanaf dat moment warmt de batterij zich alvast voor t.b.v. het snelladen. Meestal neemt het bijladen van een bijna lege batterij tot

80% zo’n 50 minuten in beslag. Het fijne van deze laad locaties is dat er altijd wel faciliteiten zoals een hotel of restaurant in de buurt zitten zodat je je wachttijd efficiënt kan besteden. En met efficiënt bedoel ik al etend. Of eventueel werkend, dat kan natuurlijk ook.

Nadeel aan de Plaid is dat je verwend raakt. Je hebt een auto onder je kont die bloedsnel is maar tegelijkertijd muisstil en uiterst comfortabel. Een verstoort beeld van de werkelijke snelheid ontwikkeld door zijn waanzinnige vermogen t.o.v. de andere weggebruikers. Ik refereer die week naar hen als ‘plebs’. Alles en iedereen voelt langzaam aan, niemand lijkt haast te hebben behalve ik. De linkerbaan behoort mij toe. *Disclaimer: mijn rijgedrag verdiende wellicht die week geen schoonheidsprijs.

WOENSDAG

Ik mag me dan wel heel machtig voelen achter het stuur, maar dat heeft weinig met mijn rij-kwaliteiten te maken. Dit is meer computer dan auto. De Model S Plaid neemt zoveel uit handen, dat je er bijna lui van wordt. Toch neemt mijn rijplezier niet af, het is een unieke ervaring waar geen enkel ander elektrisch automerk echt aan kan tippen. De vooruitstrevende features, de range, de binnenruimte, het vermogen en.. de prijs. Tesla is in mijn ogen toch echt nog wel koploper op de EV markt.

*Kleine notitie: de Bucket seats van de Plaid zijn wat wijd voor ons ‘Europeanen’ waardoor het eigenlijk net die steun mist die het belooft. Gemiste kans.

DONDERDAG

Na 21:00 uur (in vakantietijd) terug richting huis waardoor ik er nu eens écht flink wat tijd af kon rijden. Met de Tesla is 10-15 minuten eerder aankomen op je bestemming gewoon een realistisch scenario. Vergeet in de haast niet je Flitsmeister app aan te zetten, anders vliegt je geld sneller uit je portemonnee dan dat de Launch modus je kan afvuren.

Hierover gesproken; vandaag heb ik eindelijk de zogeheten Drag Strip Mode uitgeprobeerd. Dit moment had ik bewaard voor op film zodat mijn emoties zo puur mogelijk zouden kunnen worden vastgelegd. Het moest natuurlijk zo zijn dat we precies tijdens ons tijdsslot om te filmen regen kregen, terwijl het de hele week zonnig was. Niet bevorderlijk voor de esthetiek van de beelden, maar ook nog eens listig wanneer je auto maar liefst 1020 pk (!) wegzet en gaat zoeken naar grip tijdens de launch op een vochtig wegdek.

Hoe dat ging? Je checkt het hier in mijn Instagram Reel. Ik kan je alvast dit verklappen: ik werd opgewonden en bang tegelijk van deze modus. Het vermogen van de Plaid is niet eens te vergelijken met de snelste achtbaan en heeft mijn verwachting overtroffen. Er zouden Kamervragen gesteld moeten worden bij het in laten stappen van iedere idioot met een rijbewijs, zo gevaarlijk snel is deze machine.

Toch nog een klein nadeel kunnen vinden: mijn hond is bang voor de Plaid. De auto trekt té snel op voor haar kleine koppie en de G-krachten drukken haar terug in de bank waardoor ze de rest van de rit bibberend en trillend doorkomt.

*De klacht van Chicca is regelrecht naar het archief ‘luxe problemen’ verplaatst. Doen we niks mee.

VRIJDAG

Vanochtend heb ik een meeting voor werk bij een vd Valk Hotel slim kunnen combineren met het bijladen van de auto. Man, wat handig. Terwijl de Tesla aan het snelladen was, heb ik weer wat pegels binnen kunnen halen. Voor in het CJIB-fonds.

Jammer: tussen meerdere blauwe Tesla neuzen die van jou terugvinden op de parking. Ik kan maar moeilijk wennen aan eenheidsworst. Gelukkig heb ik die spacey Plaid badge op de kont wat mij onderscheidt van de rest.

*Fun Fact: in de film “Spaceballs” is er een scène waarin ruimteschepen naar verschillende snelheden gaan, zoals “lichtsnelheid” en “plaid snelheid.” Het idee van “plaid snelheid” is een humoristische overdrijving van snelheid, en zoals we weten heeft die Musk een apart gevoel voor humor.

ZATERDAG

Ik heb de auto onderworpen aan de ‘Automatisch inparkeren’ test in een drukke stad waar je moet vechten om een gaatje. Vaak lijkt dat gaatje niet te passen (no jokes people) en bezwijk ik onder de druk van een kaper op de kust die achterin m’n nek hijgt. Maar niet met de Tesla! Wanneer je met je richtingaanwijzer, al langzaam rijdend, aangeeft dat je een parkeerplek zoekt – doet Tesla de rest. Steken, kijken, insturen, terugsturen, remmen en velgschade vermijden. Hij kan het allemaal.

Al heeft ‘ie er ook een keer een potje van gemaakt. Ik kreeg plaatsvervangende schaamte voor zijn parkeerkunsten en wees met het schaamrood op mijn kaken tegen voorbijgangers naar mijn bewegende stuur terwijl ik mijn handen – tevens als teken van onschuld – omhoog in de lucht hield. Je zou gezakt zijn op bijzondere manoeuvres bij het afrijden, laten we het daar op houden. Het is bij die ene keer gebleven, waarschijnlijk van zijn stuk geraakt door een lastige stoeprand, dus het is de Model S vergeven.

ZONDAG

Had ik al benoemd dat dit model zo’n heerlijk grote achterbak heeft? Ongeveer 793 liter wanneer de achterstoelen in de normale zitpositie staan. Daarnaast biedt de Model S Plaid ook een voorste bagageruimte (frunk) met een capaciteit van ongeveer 151 liter. Dit betekent dat je in totaal een ruime laadcapaciteit hebt, wat dit model praktisch maakt voor lange ritten en het vervoeren van grotere ladingen. Zoals het opblaas zwembad van mijn dreumes die mee moest naar Oma. En een kinderwagen, boodschappen, luiertas, tas #2 en een hond. Niets of niemand hoeft thuis te blijven.

De Autopilot functie heeft wederom weer een ‘Tesla maagd’ (mijn vader) versteld doen staan. Van navigeren op Autopilot (hij neemt zelfstandig de juiste op- en afritten door navigatie volgen) tot aan Automatic Lane Change. Hoewel Tesla’s Autopilot en Full Self-Driving (FSD) een aanzienlijk niveau van automatisering bieden, blijft het belangrijk om altijd alert te blijven kinders! Tesla heeft altijd graag dat je dit erbij zegt.

Lang dagboek kort; met een Tesla kom ik altijd uitgerust en ontspannen op mijn bestemming aan. Ik kan hier wel aan wennen. Zo wil ik me wel elektrisch verplaatsen. Of mijn ritje nou kort of langs is, ik verheug me elke keer weer om in te stappen.

Geen reacties mogelijk.