Rijtest (New) MINI Cooper S

Mensen die nog steeds een spelletje ‘’zoek de verschillen’’ moeten spelen om te kunnen zien wàt er nou precies is veranderd ten opzichte van het vorige model, kunnen hier terecht. De verschillen zijn eerder uitgelicht in de test met de nieuwe MINI Cooper Diesel. De nieuweling is iets meer gelift en gegroeid qua uiterlijk. Wat extra pondjes maken hem (kenmerkend) rond. Noem het babyvet. Wel vind ik dat hij met name de door (ver)plaatsing van de voor- en achterlichten een beetje een droopy uitstraling heeft gekregen. Nu is dat met de ‘gewone’ MINI nu niet direct een grote afknapper maar bij de Cooper S mis ik een stukje agressiviteit. Waar is die bad-boy gebleven waar wij dames zo hard voor vallen?

Van binnen waan je je in een luxe optrekje. De nieuwe MINI is verkrijgbaar met talloze opties (denk aan veiligheid, gemak maar ook fun) en ook het interieur kun je helemaal naar wens laten uitvoeren. Mijn testexemplaar is bijvoorbeeld voorzien van de bekende British Racing Green lakkleur (inmiddels metallic) en zwarte 17’’ Cosmos Spoke velgen. De stoelen hebben de kleur van verleidelijke chocolade truffels en in het dashboard lijkt wat hout verwerkt te zitten. De ronde tellers mochten blijven, net als de vliegeniershendeltjes. Hun handelsmerk is dus, zowel van binnen als buiten, herkenbaar gebleven.

Deze snelle uitvoering is te herkennen aan zijn dubbele uitlaat, luchthapper op de motorkap en rode S-insignes. Motorisch gezien houdt dit in dat je over wat extra horsepower beschikt; de 4-cilinder MINI Twin Power Turbo-motor is goed voor zo’n 192 trappelende Shetlanders onder de motorkap. Maar je hoeft deze 192 paardjes niet te allen tijde in te zetten. Je kunt namelijk switchen tussen drie verschillende rij-modussen: Sport modus (Go-Kart feeling), MID modus (onvervalst MINI rij-plezier) en Green modus (verbruiksgeoptimaliseerd plezier). De LED-ring in het midden van het interieur doet vrolijk mee en past zich qua kleur volledig aan naar jouw rijgedrag.

Rijden in de sportieve stand levert je zonder twijfel de grootste glimlach op je gezicht. De vrolijke deuntjes die de Turbo fluit, werken aanstekelijk. Spelend met het gas en de schakelmomenten (lees: doortrekken in z’n derde versnelling) terwijl je ondertussen plat de bochten induikt. Met een ruime spoorbreedte, lange wielbasis en korte overhangen is het geen wonder dat hij met recht geassocieerd wordt met een kart. De MINI Cooper S luistert heel nauw en is snel. Echt snel. Hij bereikt 100 km/u in 6,8 seconden en houdt niet op tot er een duizelingwekkende 235 km/u op de teller staat. De ‘S’ in MINI Cooper staat voor Superman. En ik ben zijn Lois Lane.

MINI is een merk welke onder de dames mateloos populair is. Maar tegenwoordig spotten we ook steeds meer mannen in een MINI (denk aan de Countryman en Paceman). Toch is deze allemansvriend helaas niet voor iedereen binnen bereik. Een kale Cooper S rijd je vanaf €30.295 en een ‘opgeleukte’ variant zoals deze kost zo’n €41.356. Auw. Dat bedoel ik. En toch is een S’je zoveel leuker dan de standaard Cooper, dat ik haast durf te zeggen dat het de meerprijs wel waard is. Feit blijft dat dit meer is dan een luxueus boodschappenwagentje voor de gemiddelde huisvrouw, dit is er één voor de liefhebber. Toch kan ik alleen maar zeggen tegen de MINIACS met een goed gevulde portemonnee: trek deze!

 

Geen reacties mogelijk.