Rijtest Mercedes-Benz C180

Slechts een paar weken na de wereldpremière van de Limousine en Estate maakt de tweedeursversie van de C-Klasse duidelijk dat er ook bij de Coupé en Cabriolet ruimte was voor verdere verbetering. Ik nam de update onder de loep en wilde weten waar het succes van de C-Klasse (aan) ligt.

Naast het grote aanbod aan varianten is het design een grote succesfactor van de C-Klasse. Want knijp je een beetje met je ogen, dan zie je gewoon een kleine S-Klasse. Het design van de C-Klasse was altijd esthetisch gelinkt aan de grotere limousines. Ook de nieuwe C-Klasse is een kopie van de moderne stijl van Mercedes-Benz zoals deze ook in de S-Klasse verschijnt. Uiteraard in wat bescheidener afmetingen. Zijn looks zijn nog wat sportiever geworden, met name aan de voor- en achterzijde, nieuwe lichtmetalen velgen, standaard High-performance LED-koplampen en nieuwe kleuren.

Binnenin is het interieur verfijnd met een groter mediadisplay en een nieuw multifunctioneel stuurwiel met touch control-buttons. Ook biedt Mercedes veel mogelijkheden tot individualisering, zoals bijvoorbeeld openporige houten sierdelen (te zien bij mijn testmodel). De cockpit kun je omtoveren tot een ware lounge, met zijn 64 kleuren en het Energizing-comfortprogramma. Genoeg van de rust? Knal dan het nieuwe Burmester surround sound-system aan met maar liefst negen luidsprekers.

Maar hoe rijdt ‘ie? Sorry Mercedes maar ik moet het kwijt. Die 156 pk sterke 4-cilinder (benzine) is gewoon geen fijne motor om toeren mee te maken. Hier worden we beide erg ongemakkelijk van. ‘Sportief rijplezier bij een hoge efficiëntie’ is zoiets als bier drinken met een rietje. Wat is er dan wel lekker? Individueel configureerbare rijervaring met nieuw Dynamic Body Control-onderstel waaronder drietraps verstelbare dempers en Sport Direct Steering of optioneel luchtvering. Fijne bijkomstigheid zijn de geavanceerde rijassistentiesystemen met functies uit de S-Klasse ter ondersteuning van de bestuurder.

Naar mijn mening is de C180 perfect voor de lease. Hier komen zakenmannen en vrouwen op af die vallen voor de looks en genoegen nemen met een A-sportieve motor die efficiënt genoeg is om niet teveel te hoeven betalen per maand. Mocht je toch wat meer te besteden hebben en het met me eens zijn dat de instapper niet voldoende vermogen biedt; er zijn nog genoeg andere motorvarianten die meer pk’s bieden, zelfs met vierwielaandrijving en AMG logo.

Prijs getoond model: € 66.026,00 

 

 

Comments are closed.