Rijtest Mercedes-Benz A-Klasse

De vernieuwde compacte telg van Mercedes-Benz heeft geen heftige make-over gekregen. Althans, niet Gordon/RTL waardig. Heel erg wennen is het niet; ondanks het strakgetrokken design herkennen we hier nog duidelijk de looks van de uitgaande A-Klasse in. Aan voor- en achterzijde zien we nieuwe, puntige lichtunits in de stijl van de nieuwe CLS en de grille is bijzonder laag geplaatst. De A-klasse is langer, breder en hoger dan zijn voorganger. Uit de luiers en ‘Baby Benz’ af.

Op de flanken sieren de stickers ‘test me nu’. Dit in combinatie met zijn knappe voorkomen en mijn blije bakkes achter het stuur resulteert in een mooi aantal omhoog gestoken duimpjes, draaiende nekken en goedkeurende blikken. De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse mag er zijn. En binnenin de onder handen genomen cockpit is het ook zeker niet verkeerd vertoeven. Ik waan me haast in een mini S-Klasse qua uitstraling en gebruikte materialen. Met name de dunne, platte schermen zijn een lust voor het oog; alles is nu digitaal en aan te raken met je vingers of touchpad. De ‘A’ is standaard voorzien van dit nieuwe MBUX-systeem, wat staat voor Mercedes-Benz User Experience. Een systeem wat in praktijk net zo goed werkt als dat men belooft, fijn wel. Daarnaast kun je ook spraak commando’s op de auto afvuren. Dit hoeft niet in ABN maar mag gewoon aanvangen met de woorden ‘Hey Mercedes’ alsof je met je beste vriend in de auto zit.

Ik nestel me in de sportstoelen van de AMG Line die mijn testmodel bezit en druk op de startknop terwijl de sleutel van de auto nog ergens in mijn jaszak zit. Of onderin mijn tas. Weet ik dat als vrouw zijnde; lange leve Keyless Go. Vrij timide ontwaakt er een motorgeluid van de 1.4 benzinemotor welke voor de A200 164 pk levert. Ik zet de hendel in Drive en zweef in Comfort stand het terrein af. We gaan ontdekken hij en ik. Na een aantal kilometers en omhoog gestoken duimpjes kan ik mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen: de Dynamic stand moet uitgeprobeerd worden en de schakelpeddels aan mijn stuur vragen erom dienst te mogen doen.
De beleving is ongeveer net zo sportief als ikzelf op een zondag. Iedereen gaat hardlopen maar ik wandel liever. Vlot? Ja. Sportief? Mwah. Met name de bak (zeventrapsautomaat met dubbele koppeling) en de cilinderinhoud laat voor de echte sportievelingen wat te wensen over. Desalniettemen ben ik zeer content met de Comfort stand. En comfortabel is ‘ie: opvallend stil, een onderstel wat aanvoelt als een vliegend tapijt en soepel bochtenwerk zonder enige weerstand. Tel daar uiterst comfortabel zitcomfort (ook achterin) bovenop, een cockpit met luxe zoals draadloos laden en talloze rij-assistenten die je leven een stuk makkelijker maken. Onthaasten van A naar B.

Of je nou forenst naar de andere kant van het land of er je boodschappen mee haalt in het weekend; je doet het in stijl. Niet zo gek dus dat Mercedes ook een groot aantal dames achter het stuur van de vernieuwde A-Klasse denkt te krijgen. Ik snap het wel. Compact, stil, zuinig, luxe en stylish. Inparkeren moet altijd en overal lukken maar de kids passen nog wel op de achterbank. Concessies doen is er niet bij met deze grootse kleine. Wellicht alleen wat betreft het prijskaartje, want zelfs de kleinste uit het gamma is premium.

A 200 zoals onderstaand uitgevoerd kost €50.660,- / A-Klasse leverbaar vanaf €30.695,-

Dank aan Stern Auto voor het beschikbaar stellen van de A-Klasse en hulde voor de Product Expert die mij alle ins- en outs en noviteiten van de auto heeft uitgelegd voorafgaand aan de testrit.

 

 

 

Comments are closed.