Ik heb wel eens geroepen dat het merk Jaguar als een LBD (little black dress) is; sexy, simpel, elegant en doet het altijd goed, ongeacht de gelegenheid. Geen trend, geen hype maar here to stay. Maar wat nou als dit verfijnde merk een SUV aan haar gamma toevoegt? Hoort dit stoere jasje wel thuis in die smaakvolle garderobe, vroeg ik me af. Om erachter te komen of dit model me wel staat, moest ik hem natuurlijk eerst passen.
En dus probeerde ik de 3.0 liter diesel (V6), goed voor 300 pk. Dit is gelijk de ‘dikste’ (diesel)motor die je kunt kiezen – ik sla de bladzijde waar de 2.0 liter diesel specificaties op beschreven staan ongeïnteresseerd om – maar wanneer je een SUV op de markt brengt en deze het label performance SUV geeft, kun je maar beter hoog inzetten. Alleen de supercharged 3.0 liter benzinemotor (tevens een V6) telt 80 paardjes meer ten opzichte van mijn diesel en is nog net even een stukje dorstiger.
Het luxemerk mag dan nu opeens aan de anabolen zitten, ook de SUV beschikt nog over puur Jaguar DNA en een hoogwaardige uitstraling. Eén blik op zijn lijnenspel, voor- en achterlichten en interieurdetails is voldoende om te constateren dat dit absoluut een Jaguar moet zijn. Alle opsmuk en functionaliteiten komen bekend voor. Na eerder al enkele andere Jaguar/Land Rover modellen getest te hebben, hoef ik dan ook geen tekst en uitleg maar rij er zo mee weg. Heerlijk vertrouwd, alsof ik nooit ben uitgestapt.
De tractor-diesel mag dan niet heel sexy klinken, volwassen is ‘ie wel. Zijn rijgedrag is sportief te noemen, ondanks de afmetingen van de koets, mede te danken aan de aluminium lichtgewicht-constructie. Al merk je tijdens het remmen overduidelijk dat je hier bijna 1.900 kilo tot stilstand probeert te brengen. Deze big-boy mag dan zijn ietwat logge voorkomen niet mee hebben, hij houdt zich verrassend kranig in de bochten. De feilloze achttraps automatische transmissie en vierwielaandrijving maken het feestje compleet.
Rijmodi voor verschillende landschappen en zelfs voor het circuit tonen zijn veelzijdige karakter. Jaguar’s eerste performance SUV combineert rijplezier en luxueus design met praktische functionaliteit voor dagelijks gebruik. Met zijn wendbare handling, state-of-the-art technologie en grootste bagageruimte in zijn klasse is de nieuwe F-PACE een geduchte concurrent van bijvoorbeeld een BMW X3/X5 of een Audi Q5/Q7. Qua prijs en formaat zit hij namelijk steeds precies tussen twee SUV-klasses in. Die gewiekste Britten snappen het spel.
Voor de uitvoering waar ik mee reed moet je €111.693,- neertellen, al is de vanafprijs €84.880,- (als je het snel zegt stelt het bijna niks voor). De instap-F-PACE (2.0 diesel ‘Pure’ 180 pk) is er vanaf €54.880,-
SOCIALS