De herfst is gearriveerd en we worden met z’n allen al dagenlang getrakteerd op vallende bladeren, kou, wind en vooral veel regen. Dus vond ik het een logisch idee om deze week de Fiat 124 Spider te testen. Juist, een cabriolet. Of beter verwoord: een roadster. Maar wat zeur ik nou eigenlijk? Ik rijd tenslotte het hele jaar door mijn eigen roadster en kan mijn voorliefde voor de sportieve, ‘dakloze’ tweezitter dus niet ontkennen.
Hoe deze Fiat aan zijn naam komt is dan ook niet moeilijk te raden. ‘Spider’ is namelijk synoniem voor ‘roadster’ en de cijfertjes in z’n naam zijn een eerbetoon, afkomstig van Fiat’s icoon uit 1966. De 124 Spider is herboren en ontworpen/ontwikkeld als een klassieke spider. Met de juiste balans tussen rijprecisie en het gevoel van vrijheid zoals een open sportauto dat kan bieden. Tel daar achterwielaandrijving en een guitige 1.4 MultiAir motor (140 pk) bij op en je hebt een feestje onder je kont!
Zoals het een ware roadster betaamt ligt hij lekker in de bochten. Het stuurgedrag is scherp en precies; niet te licht, niet te zwaar maar sportief genoeg. Asfalt vreten doet ‘ie echter niet (0-100 km/u in 7,5 sec) en ik mis wat power onderin. Eenmaal op toeren, laat de 1.4 van zich horen is meneer nog best vlotjes. Met korte slagen baan je je een weg door de 6-bak van Fiat. Dit voelt goed, al vind ik de schakelindicator wat vroegtijdig adviseren om op te schakelen. Als we de term ‘sportauto’ even vergeten en dit puur en alleen als sporty vervoer zien om lekker mee te touren, heb je meer dan genoeg aan vermogen.
Het is zo’n auto waar je al met een glimlach instapt. Mede dankzij zijn looks; de 124 Spider heeft een vriendelijk smoelwerk, lange neus met opvallende bollingen, kekke velgen, een raamlijst in een andere kleur dan de lak en een korte kont. Het heeft iets weg van speelgoed, wat waarschijnlijk zorgt voor die fun-factor. Maar onvolwassen zou ik hem niet willen noemen, helemaal niet voor een Fiat (no offense, maar het is nou niet echt het meest sexy merk). Binnen in de cockpit heb je weinig te klagen; multifunctioneel stuurwiel, navigatie, geluid van Bose en lederen stoelen met billenverwarming zijn allen present.
Wat betreft die laatste; wat bredere mannen zullen waarschijnlijk wat moeite hebben met de zetels. Je moet namelijk vrij petit zijn om met je lichaam binnen de wangen van de stoel te vallen. Is het dan toch een vrouwenauto? Maar dan mis ik weer een typisch vrouwendingetje in de auto: het dashboardkastje. Die schittert door afwezigheid. Waar moet ik nou naartoe met mijn prullaria? En waar moet ik de poetsdoeken voor de ruiten dan opbergen – dit is mijn manier om een bruggetje te slaan naar beslagen ruiten. Want die heb je in de spider. Toch typisch; in mijn BMW Z4 heb ik nooit problemen met vochtigheid terwijl dit met mijn vorige liefde (de Mazda MX-5) ook een grote ergernis was.
Los van dit euvel, kan ik het niet helpen om deze spider van Fiat telkens weer te vergelijken met zijn grote concurrent: de Mazda MX-5. Nu ben ik wellicht wat bevooroordeeld aangezien ik er zelf eentje gehad heb (de MX-5 NB) en vrij recent de MX-5 ND nog mocht rijden, maar ik neig toch eerder naar de Jap dan naar de Italiaan. Al kun je met die twee een spelletje ‘zoek de overeenkomsten’ spelen, het instapmodel van Fiat is toch €4.000,- duurder. Deze uitvoering, genaamd Lusso, is uitgerust met extra opties zoals verwarmbare stoelen, een Bose Hi-Fi premium audiosysteem plus een Premium & Visibility pack waardoor er een prijskaartje aanhangt van € 41.295,01. De instapprijs is echter € 33.995,-
SOCIALS