Rijtest Suzuki Jimny

Het is niet voor niets dat ik de Suzuki Jimny voor maar liefst een maand als duurtester aanvroeg bij de importeur. Mijn eerste meters een tijd terug hadden mijn nieuwsgierigheid opgewekt en mijn onderbuikgevoel zei dat dit wel eens een hele leuke maand zou gaan worden. En ja hoor; na de eerste 100 kilometer had ik in de online configurator mijn ideale Jimny samengesteld en speurde ik het net af naar de beste lease deal. Zo verslavend leuk is dit Japanse speeltje.

Maar met het verkleinwoord ‘speeltje’ doe ik de Jimny geen eer aan. Want het is een volwaardige terreinwagen met vierwielaandrijving, hill hold en hill descent control – wat inhoudt dat je dus gecontroleerd de berg op en af kan klimmen. Je gaat met een apart pookje van 2WD naar 4WD en van hoge naar lage gearing. De hoge gearing is geschikt om op redelijk vlakke wegen te rijden. De lage gearing bewijst zijn nut als je bijvoorbeeld een helling met mul zand wilt bedwingen. Hij staat lekker hoog op zijn wielen, all terrain banden op stalen velgen, waardoor ook de bodemvrijheid ideaal is. En ja mensen, dit is getest. Ik moest en zou zijn offroad-skills testen en dus belde ik een kennis met Dakar ervaring die zijn oefenterrein wel beschikbaar wilde stellen en mij mijn speelkwartiertje gunde. Zandheuvels, modderpoelen en een heuse wip-wap heeft de Jimny met trots doorstaan. De Jimny mag er dan knuffelbaar uitzien, na deze dag had ik een nieuw soort respect voor deze 4×4 ontwikkeld.

Maar ook op asfalt tovert deze auto een glimlach op je gezicht. En niet alleen bij mij want overal waar ik kom ontvangt de Jimny complimentjes. Elk punt op mijn to-do list is een excuus om weer even de auto te pakken. Zelfs boodschappen doen werd leuk! Die passen overigens prima achterin aangezien je een achterbank mist. Jep, grijs kenteken. De nieuwe Jimny voldoet helaas niet helemaal aan de Europese emissienormen waardoor hij enkel als tweezitter leverbaar is. Een rek achter de voorstoelen schermt de achterbak af van de passagiers, een ruimte die bij uitstek geschikt voor kleine vracht of zoals in mijn geval: m’n hond. Nu we toch aanbeland zijn bij het interieur: dit bestaat uit redelijk veel plastic. Daardoor niet minder fantastic! Het is geen verrassing meer een gegeven voor het prijskaartje wat hij kent, wat ik Suzuki allerminst kwalijk neem. Zie de positieve kant; je kunt makkelijk met een natte doek over het interieur nadat je offroad bent geweest. Geen fancy schermen, maar simpele knoppen die je door alle functies heen leiden. Op het stuur vind je de cruise control en ook de lane departure warning is actief. De stoffen stoelen (ik zou leer bestellen want: die natte doek) zijn verwarmbaar en hebben een hoge zitpositie waardoor je zo over de motorkap uitkijkt – voor het ultieme terreinwagen gevoel.

En dat is zo fijn. Ik voel me queen of the road terwijl ik weet dat mijn hoofd nog boven de auto uitkomt als ik ernaast sta. Zo groot en hoog is hij dus helemaal niet, zwaar ook niet. Dat is juist onderdeel van de succesformule: een compact lichtgewicht die zowel ideaal is voor de stad als voor in het ruwe terrein. In de stad is hij zuinig en wendbaar, al lijkt er wat vertraging in het stuurgedrag te zitten. Je ziet jezelf aan het stuur trekken maar voelt de wielen iets later pas hun werk doen. Enfin, de echte grote jongens zoals een Land Rover Defender kent ook een indirecte besturing. Het maakt ook niet uit; het hoort een beetje bij dit type auto. Zo zijn de Japanners er ook van overtuigd dat een zesde versnelling overbodige luxe is. ”Dat moet je helemaal niet nodig willen hebben”. Begrijpelijk voor het terreingebruik, maar op de snelweg maakt hij bij 120 km/u bijna 4.000 toeren en dus ook het nodige lawaai. De benzinemeter daalt snel wanneer je lange afstanden op hoge snelheid rijdt, echt zuinig is hij dan niet. Mijn advies is dus om te onthaasten en lekker de cruise control op 100 km/u vast te zetten. Of om de snelweg überhaupt te mijden en buiten de gebaande paden treden.

Dus kort samengevat: de Jimny Professional is niet heel zuinig op de snelweg, mist een zesde versnelling, ontbreekt het aan opbergruimte in de cockpit en is niet leverbaar met achterbank. En toch.. is ‘ie ge-wel-dig. Ik wil dit in mijn leven. Tuurlijk, het uiterlijk doet veel. Maar ook het rijden is zo uniek en eigen dat ik van elke kilometer heb genoten. En dat moeten meer mensen met me eens zijn want nu bestellen, is rijden in 2023. Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen, get in line now!

Deze stoere en avontuurlijke alleskunner is er vanaf € 31.486,-

Geen reacties mogelijk.