Rijtest Tesla Model X

Zijn uiterlijk is veelbesproken. De Model S doet het zonder twijfel beter op de catwalk dan zijn broer met maatje XXL maar desalniettemin staat er duidelijk een Tesla-handtekening onder het design. Tesla combineert prestaties en functionaliteit met deze 7-zitter. Ooit een SUV met een panoramische voorruit en vleugeldeuren gezien? Juist, dat bedoel ik.

Laten we het daar meteen even over hebben. Tesla heeft gekozen voor Falcon Wing Doors zodat men gemakkelijker in en uit de auto kan komen. Tevens kun je zo beter bij je kids op de derde zitrij om ze de gordel vast te klikken. De deuren kun je bedienden door middel van de afstandbediening, de bediening via de iPad, de handgrepen op de portieren of door middel van je aura. Jep, Tesla heeft het voor elkaar gekregen dat de deuren automatisch openen en sluiten automatisch als de bestuurder Model X nadert of uit het voertuig stapt. Very James Bond.

Wat je ook wilt vervoeren in de Model X, het past altijd. Naast de drie zitrijen biedt de auto opbergruimte in zijkanten van de portieren maar ook onder de tweede zitrij stoelen kun je het nodige verstoppen als je de grens over gaat (geintje). Omdat er geen motor voorin de auto ligt, kun je zowel de achterbak als de ruimte onder de motorkap gebruiken voor je boodschappen en meer. Zelfs aan je iPhone is gedacht; die zet je in zijn geïntegreerde houder waarna deze de telefoon voor je oplaadt.

Dat die tablet in het midden voor wat afleiding kan zorgen is een feit. Toch kun je met de Autopilot functie aan gerust onderweg je bestemming wijzigen of een plaatje aanvragen bij Spotify. De auto zorgt er met de Adaptive Cruise Control voor dat hij netjes afstand houdt van zijn voorganger en met de Autopilot functie kun je zelfs je handen van het stuur halen; hij zal netjes tussen de lijntjes blijven rijden. De Autopilot kan tevens zelf van rijstrook wisselen mits jij – met je handen aan het stuur – hem hiertoe opdracht toe geeft door het knipperlicht te gebruiken. Vervolgens trek je je handen er vanaf en schat meneer X geheel zelfstandig in of er geen verkeer naast hem zit en hij dus wel/niet kan gaan inhalen. Je begrijpt de verbaasde blikken van je medeweggebruikers.
Ondanks dat Model X zo’n 300 kg zwaarder is dan Model S, accelereert hij nog steeds duizelingwekkend snel van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,2 seconden en bereikt een topsnelheid van 250 kilometer per uur, zonder enige uitstoot. Dit is mogelijk door optionele opwarming van de batterij, waardoor deze maximale power krijgt. De Ludicrous Mode zou je kunnen vergelijken met Launch Control, wat een beetje aanvoelt als zo’n achtbaan waarin je afgeschoten wordt (wil je graag mijn gezichtsuitdrukking hierbij zien? Bekijk dan de video hieronder). Over de kop gaat ‘ie niet, hard gaat het wel.

Model X is veilig, snel en luxe uitgerust. Ohja, vergat ik bijna duurzaam te noemen. Er hangt een prijskaartje van €133.500 aan de P90D. De basisprijs voor een Model X 75D bedraagt €104.785.

 

Geen reacties mogelijk.