Na vele enthousiaste verhalen gehoord te hebben over deze wagen, werd het tijd dat het Automeisje zelf eens kennis ging maken. Niet dat ik nou hardcore Renault liefhebster ben maar omdat hij de achternaam ‘RS’ draagt. Hij komt van goeden huize zullen we maar zeggen. De sleutelwoorden Cup versie, RS geel en Recaro kuipjes deden de truc. De perfecte ingrediënten voor een sportieve cocktail. Die moest ik gewoon even proeven!
We beginnen met wat mannen-praat. Blok: 2.0 Turbo. Brandstof: Benzine. Transmissie: Handgeschakeld. Aantal pk’s: 265. Energielabel: Who the hell cares?! De kleur heet ‘Jaune Sirius’ wat zoiets betekent als ‘serieus geel’. Mijn antwoord daarop was een ‘gemeend rood’ jurkje. Als ‘Red & Yellow’ van de M&M reclame gingen we op pad.
Ik klik mijn gele gordeltje vast en ga er eens goed voor zitten in m’n kuipstoeltje. Na mijn stoel aardig wat omhoog gepompt te hebben kan ook ik de weg overzien. Ik voer mijn sleutel aan het dashboard en druk op de start-knop. Zijn donkere stem klinkt alsof hij er klaar voor is. Gas!
En gassen kan ‘ie! RS staat in mijn vocabulaire voor: Rete Snel! Bij het indrukken van je rechterpedaal bijt hij zich als het ware vast in het asfalt en laat niet meer los. Sterker nog, hij blijft zo hard gaan in de toeren (waarvan het rood nooit in zicht lijkt te komen) dat hij af en toe met het stuurwerk wat nerveus oogt. Of beter gezegd, IK word er lichtelijk nerveus van. Beide handjes aan het stuur!
Schijnbaar is er ook nog een knop om hem nóg meer op zijn staart te kunnen trappen. Hiervan gooit hij er een nog zwaarder geluid uit met hoorbare klappen uit de uitlaat bij het terugvallen in snelheid. Deze hebben wij helaas gemist tijdens het instructierondje. Hij schijnt niet te werken indien je je Cruise Control aan hebt staan maar dat kon ook het geval niet geweest zijn aangezien die knop ook al zo goed verstopt zit (tegen je armsteun aan).
Overigens heb ik verder niets te klagen over het onderstel en het bochtenwerk hoor. Het sportstuurtje is, zoals we verwachten, lekker stug en wat zwaarder. Het koppelen gaat echter vederlicht. Iets tè licht naar mijn smaak; met zo’n auto onder je kont wil ik wel iets weerstand voelen. Een man die alleen maar ‘ja en amen’ roept wordt op den duur ook saai. Echt werken is het niet in die auto. Maar wellicht maakt dat hem zowel een geschikte wagen voor op het circuit én de openbare weg.
Met zijn kanarie-gele voorkomen is hij zeker geen muurbloempje. Ik had de handgreepjes op de portieren ook graag in het geel gezien maar dat is mijn voorkeur. In combinatie met de stoere zwarte velgen en rode remklauwen laat hij zien dat er niet met hem te sollen valt. De uitlaat verraadt het al: niets Lean and Mean maar Seen and Mean!
Het interieur is als een goedzittend, exclusief maatpak; het past me perfect. Ik ben weg van de gele gordels en sierstiksels in mijn stuur en bekleding die matchen met de lak. Ook zijn de zwart-glossy elementen in het dashboard en deurpanelen wel redelijk girly (trek het je niet aan mannen). Die heerlijke sportstoeltjes met Renault Sport in de hoofdsteunen geborduurd zijn très chique.
In tegenstelling tot de kofferbak, is de driedeurs Coupe zelf achterin niet heel ruim mede vanwege het aflopende dak. Een gezinsvakantie naar Frankrijk zit er dus niet in. Een romantisch uitje met je lief naar Circuit Spa-Francorchamps dan weer wel. In dit geval gaat sportiviteit boven degelijkheid hoor. Dan koop je maar een Renault Espace.
Zo’n auto is helemaal niet goed voor mij; hij laat me de rijstijl van de petjes dragende Golf-rijders aannemen. Optrekken, afremmen, korte bochtjes, inhalen.. Maar wat een heerlijke test-auto. Ik heb een verrassend aangename dag gehad in de opgefokte kanarie, of moet ik zeggen, Angrybird?
Herwers Zevenaar heeft deze Renault Mégane Coupe 2.0T RS in voorraad staan voor €32.450,-
SOCIALS