De ideale autostiletto

Met je centimeterhoge stilettohakken achter het stuur. Erg sexy.. maar is het ook veilig?

Veel mensen denken dat sandalen, blote voeten of open schoeisel verboden zijn achter het stuur. Bestaan daar wetten voor? ‘Nee’ zegt Verkeersveiligheid. ‘’Je moet in staat zijn om je voertuig goed te besturen en onder controle te houden.”

Statige Louboutin pumps met een gladde zool zonder enig profiel kunnen ervoor zorgen dat je eerder van je pedaal afglijdt. Robuuste Timberlands kunnen daarentegen weer twee pedalen tegelijk intrappen met hun omvang. En dan heb je ook nog je flexibele Havaianas flip-flops die zo lekker achter je mat blijven haken. Kortom: Wat is nou het meest ideale schoentje voor in de auto?

We zijn natuurlijk niet de eerste die zich over dit vraagstuk buigen. In de racerij worden nauwsluitende schoenen van soepel materiaal gebruikt met (belangrijk) een ronde neus en een afgevlakte hak/hiel. Veters worden veilig weggewerkt achter een extra flap met klittenband. Neem bijvoorbeeld de Sparco’s of Puma’s. Uiterst geschikt voor het betere pedaalwerk.

Een automaat en Cruise Control zijn twee manieren om je tedere voetjes alvast een beetje te ontzien, los van je schoeisel keuze. Daarnaast geldt voor mij toch echt de regel; Gooi je schoenen uit als je merkt dat ze je voeten vermoeien of pijnigen. Zorg dat je gemakkelijk en pijnvrij de weg op gaat. Met blote voeten rijden vind ik persoonlijk altijd nog veiliger dan met je teenslippers.

Gouden tip: Leg een paar ballerina’s in je achterbak en haal deze tevoorschijn in wanhopige tijden. Wil je alsnog je fashionable entrance maken op dat te hippe feestje? Een snelle bandenwissel – uh schoenenwissel –  voordat je het portier opengooit. En voilà.

En wat is er mis met een paar profi-raceschoenen in je schoenenkast Automeisjes? Ruimte zat!

Geen reacties mogelijk.