Rijtest Range Rover LWB

”Wat is je brandstofbudget?” informeert de Land Rover importeur. ”Hoezo?” vraag ik wat verbaasd. ”Ik heb een diesel voor je klaarstaan maar eventueel ook een V8 Supercharged”. Bij het horen van die laatste woorden verloor ik alle zin van realiteit en antwoordde gretig: ”Doe mij de benzineslurper maar”. Dan maar een weekje op water en brood.

Bij het in- en uitstappen voelt het alsof ik een paard moet bestijgen. Een Belgische trekknol om precies te zijn. Maar wel een goed afgericht exemplaar want de auto kan namelijk voor je ‘knielen’ bij het instappen. De vering wordt dan verlaagd naar instaphoogte. Zo kun je zonder uit je rok te scheuren, plaatsnemen in de wagen waarna hij bij het wegrijden zichzelf gewoon weer oppompt naar rijhoogte. Het is één en al masculiniteit; 21” wielen, 2.400 kg ‘schoon aan de haak’ en een brullende V8 onder de motorkap. Misschien dat ik daarom zo op hem kick.

De buitenkant mag dan wat lomp en robuust ogen, de binnenkant is dat allesbehalve. Het interieur is verfijnd, elegant en volgestopt met luxe. Zo beschikt hij over een ingebouwde mini-koelbox, stoelmassage en de mogelijkheid om tv te kijken (achter)in de auto. De afwerking is verfijnd vakmanschap, te zien aan bijvoorbeeld het semi-aniline leder (iets met organisch gelooid leder en het extract van de boomschors van de Australische Acacia) van de stoelen en de duurzame houtsoorten in het middenconsole en dashboard. Alles is zelf, naar eigen smaak, samen te stellen: de hemelbekleding, de interieurafwerking, het stuurwiel, de voorstoelen en achterbank. De uitvoering van deze Range Rover heet Autobiography; een verhaallijn waar ik me wel in kan vinden.

LWB staat voor Long Wheel Base. Deze verlengde Range Rover is precies 20 cm langer dan de Standard Wheelbase en biedt achterpassagiers 186 mm meer beenruimte. De standaard was al groot, dat maakt de LWB moeilijk groot. Eenmaal onderweg besef ik maar al te goed dat als er een rangorde onder (niet Amerikaanse) auto’s bestaat van grootte, dit de koning van de weg genoemd mag worden. Tevens baart mij dit grote zorgen; deze jongen moet ook een keer geparkeerd worden. Gelukkig is daar Park Assist. De Range Rover beoordeelt zelf of hij in het parkeervak denkt te passen, adviseert jou op het juiste moment de transmissie in zijn achteruit te zetten, waarna de auto zichzelf automatisch inparkeert. Voor de sceptici onder ons: watch and learn. Ik had het zelf niet beter kunnen doen.

Ondanks dat de Range Rover tegenwoordig voorzien is van alle luxe, is het merk zijn afkomst niet vergeten. Hij beheerst moeiteloos de meest uiteenlopende rijomstandigheden, van de allerzwaarste condities op de weg of in de stad, tot uitdagende offroad-situaties. De enorme kofferbakruimte is ideaal voor grote gezinnen of jagers & verzamelaars. Zo voldoet hij aan de (veeleisende) eisen van de Gooische voetbalvrouwen maar ook aan die van de buitenmensch. Een paardentrailer aan de trekhaak zou hem namelijk niet misstaan!

Samenvattend is deze grote, vriendelijke reus toch niet zo lomp en onbenullig als dat zijn voorkomen doet vermoeden. De vele veiligheidssystemen zorgen ervoor dat je zijn 500 pk met verstand gebruikt, de rij-assistenten helpen je een extra handje op weg en zijn luxe en comfort maken van een tractor een hotel op wielen. Ondanks het feit dat iedereen er dus mee weg zou kunnen rijden, is de Range Rover LWB niet voor iedereen weggelegd. Deze verlengde Range Rover Autobiography is verkrijgbaar vanaf €202.700 (5.0 V8 Supercharged). Ach, wie de tankhandschoen past, trekke hem aan.

 

 

 

 

Comments are closed.