Rijtest Lotus Evora 400

Mijn eerste kennismaking met het Britse sportwagenmerk was wellicht wat onconventioneel. Het was namelijk niet de alom bekende Lotus Elise welke mij ‘ontmaagd’ heeft maar een andere dame: de Evora 400. Met dank aan Van der Kooi Sportscars, voor het opzetten van onze ontmoeting.

Bij het starten van de motor krijg ik een fijne rilling door mijn lijf; het kippenvel-gevoel. Het knopje welke het kleppensysteem van de uitlaat regelt zorgt ervoor dat mijn kippenvel een soort van chronische aandoening wordt zolang ik deze functie maar aan laat staan. Er is nu geen enkele demping meer, dit is hoe ik mijzelf de hele dag ga verplaatsen. Met het raampje een stukje geopend.

Deze auto vraagt om een schoenenwissel; voordat ik instap verruil ik mijn hoge hakken voor heerlijk zittende Sparco’s. De (race)pedalen zijn klein van stuk en staan erg dicht op elkaar. Hierdoor vraagt het voetenwerk enige precisie, finesse en grip. Dit is zo’n wagen die geen orders opvolgt maar een eigen willetje heeft. Het is dan ook belangrijk om goed te luisteren naar elke aanwijzing die ze geeft; deze aanvoelen en opvolgen. Zie het als feedback. Tenslotte is een goede relatie gebouwd op wederzijdse communicatie, nietwaar?

Ik ben blij verrast met haar felheid en pit. Het werkt verslavend en uitdagend; braaf 100 km/u rijden op de snelweg is simpelweg saai wanneer je tekeer kan gaan op eenzame, kronkelende landweggetjes. De perfecte dosis gas zien te vinden tijdens het betere stuurwerk, haar kwispelende achterste onder controle houden en het hoog in toeren optrekken, weer terug laten vallen en vervolgens genieten van het concert wat er uit de uitlaat komt is hemels.

Lotus Cars is geen onbekende in de racerij. Dat we hier te maken hebben met een sportief typje, is dus geen verrassing. Wat haar zo sportief maakt, is de combinatie 400 pk & 1395 kg aan gewicht. Of beter gezegd: ondergewicht. Met een vederlicht chassis, een design welke enkel downforce creëert en een 3.5-liter V6 motorblok is de Evora 400 met recht een sportauto te noemen. Accelereren met dit apparaat is een waar feestje: in slechts 4.2 seconden ga je van stilstand naar 100 km/u. Nog een paar keer knipperen met je ogen en je behaalt haar topsnelheid van 300 km/u. Dat is waanzinnig snel!

Toch label ik deze auto ‘comfortabel-sportief”. Dat wil zeggen dat er ook nog ‘normaal’ mee te rijden valt. Woon-werkverkeer is goed te doen indien je je rijstijl hierop aanpast en zelfs een tripje naar zonnig Italië zou tot de mogelijkheden behoren gezien de bagageruimte. De vering/demping is sportief maar niet te stug (als de conditie van het wegdek het toelaat kan die sportbeha gewoon uit hoor dames). De sportstoelen lijken op het eerste oog erg spartaans maar dwingen je zo rechtop te zitten dat je stiekem vanaf de eerste kilometer een goede houding aanneemt en hiermee juist je rug spaart. Daarnaast beschik je over luxe zoals stoelverwarming, airco, achteruitrijcamera, navigatie en cruise control. De Evora mag dan circuitwaardig zijn, het blijft prima vertoeven in de cockpit.

Deze dame heeft een voorkomen welke nekken doet draaien onderweg. Dat is 50% van het plezier; het beantwoorden van al die smachtende blikken van voorbijgangers. Met een sneeuwschuiver als neus, een atletische body, een stevig kontje + spoiler en een motorblok welke gepresenteerd ligt onder een glazen ruitje is het plaatje compleet. Met name het laatst genoemde detail heeft wel wat weg van een bekend sprookje; een slapende Sneeuwwitje in haar glazen kist, wachtend op de prins die haar wakker zal kussen. Maar in dit geval, heb ik de hoofdrol in mijn eigen sprookje en ben ikzelf degene die haar laat ontwaken.

Vanafprijs Lotus Evora 400 bedraagt € 129.890 (incl. BTW en BPM)

 

Geen reacties mogelijk.