Tegenwoordig hoeven we niet meer met twee woorden te spreken. Citroën DS is niet meer, de twee hebben hun huwelijk verbroken en zijn als aparte merken verder gegaan. De DS is geïnspireerd op de beste Franse knowhow en blijft de waarden innovatie en onderscheid uitdragen, die het merk erfde van de DS uit 1955. Fun Fact: meer dan de helft van de bestuurders van de DS 3 bestaat uit moderne vrouwen met een druk bestaan.
Deze multitaskende dames zien de auto vaak als een handige plek om nog even snel make-up aan te brengen voor het wegrijden of tijdens het duimendraaien in de file. Daarom kwam DS dan ook met deze limited edition (30 voor de Nederlandse markt) in samenwerking met GIVENCHY. Deze twee Franse merken hebben hun knowhow gebundeld voor de creatie van een exclusieve versie van de nieuwe DS 3.
Alleen over de cosmetische (leuke woordspeling) details kan ik al een A4’tje vol tikken maar ik zal de high-lights (wederom een passende term) benoemen. De carrosserie is uitgevoerd in prachtig, matte parelwitte lakkleur welke haast door zou kunnen gaan voor nagelvijl, zo ruw en korrelig voelt het aan. Het dak is uitgevoerd in een contrasterende donkerpaarse kleur Whisper (tevens verkrijgbaar als nagellak), die terugkomt op de buitenspiegelkappen en het midden van de wielen. Een aluminium GIVENCHY Le MakeUp logo prijkt op de portierstijlen en ook de vloermatten zijn voorzien van het logo van deze limited edition.
Het interieur is über-vrouwelijk met een ‘pink’ dashboardlijst en een armsteun waarin een opbergvak voor de beste smeersels verborgen zit. Nog zo’n detail waar door vrouwen over na is gedacht; een echte kunstenaar kan niet werken zonder goed licht. Daarom is er speciaal voor deze limited edition ‘witte’ LED-verlichting ontwikkeld voor de make-up spiegeltjes op de zonneklep, zodat je teint beter verlicht wordt en make-up aanbrengen makkelijker wordt. Halleluja! Of niet, dames? Zo stap je niet meer uit met iets te donker gepoederde clown-wangetjes.
Nu het onderdeel waar ik ook de mannen mee kan boeien: deze DS 3 heeft een 1.2 liter turbo benzinemotor, goed voor 110 pk. Dat is nog best pittig voor een uit de kluiten gewassen boodschappenwagen met roze accenten. Dat klinkt wat oneerbiedig, al zal de doelgroep haar hier waarschijnlijk wel voor gaan gebruiken, want de DS 3 is een volwaardige auto. Dat merk je in alles; het stuurgedrag, het schakelen, de wegligging, het onderstel en de vering… een serieuze kar die de meeste hippe stadsauto’s achter zich laat als het op rij-eigenschappen aankomt. Wellicht dat alleen het geluid van die 3 cilinder haar net wat minder volwassen laat klinken.
Toch moet ik wennen aan haar nieuwe looks. Eerlijk is eerlijk; ik vind haar voorganger beter ‘gesmoeld’. Zo zie je maar dat een face-lift niet altijd een cosmetische verbetering is. En als we het dan toch over persoonlijke voorkeuren hebben, moet ik bekennen dat deze meisjes-achtige poederdoos toch echt té lieflijk is voor mij. Als je all-the-way gaat om het gros van de vrouwen het naar de zin te maken met een auto, waarom dan geen keyless-entry? Dan hoeven we niet meer te grabbelen in onze 30 liter zakken welke door moeten gaan voor handtas. Daar zou ik persoonlijk meer aan hebben dan een roze dashboard. Toch heb ik er een aantal dagen met plezier in gereden en ben ik aangenaam verrast door haar rijgedrag. Vandaar dat ik toch wel nieuwsgierig ben geworden naar haar stoere broer; misschien dat de DS 4 Crossback de ‘tomboys‘ onder ons tevreden kan stellen?
Consumentenprijs incl. BTW en BPM € 26.490,00
SOCIALS