Lekke band met de Citroën DS?!

Ditmaal pakten we een persoonlijke favoriet van Henk – en velen anderen – om te gaan ‘zweven over de wegen’. Ik heb het over de Citroën DS, het stijlicoon van de jaren ’50. Maar onderweg naar het terras leek het zweven ons even te vergaan. We hebben toch geen lekke band?!

Even terug de tijd in, naar het geboortejaar van deze auto. In de herfst van 1955, midden in de bruisende drukte van de Parijse Autosalon, onthulde Citroën een auto die de wereld voorgoed zou veranderen: de Citroën DS. Deze auto, liefdevol ontworpen door de visionaire Flaminio Bertoni en de briljante ingenieur André Lefèbvre, schitterde in al zijn glorie met een gestroomlijnde, futuristische carrosserie die rechtstreeks uit een sciencefictionfilm leek te komen. Het minimalistische, maar uiterst comfortabele interieur was een voorproefje van de luxe die automobilisten te wachten stond.

Wat de DS echt revolutionair maakte, was het baanbrekende hydropneumatische veersysteem. Dit ingenieuze systeem, dat hydraulische en pneumatische technologieën combineerde, zorgde voor een rijervaring die zijn weerga niet kende. De auto gleed als het ware over de weg, en de rijhoogte werd automatisch aangepast aan de wegomstandigheden, alsof de DS over een eigen bewustzijn beschikte. Maar daar stopte de innovatie niet: de DS introduceerde ook stuurbekrachtiging, schijfremmen aan de voorkant en een halfautomatische versnellingsbak zonder koppelingspedaal, stuk voor stuk technologieën die hun tijd ver vooruit waren.

De DS bood een scala aan viercilindermotoren en kwam in verschillende carrosserievarianten die elk hun eigen charme hadden. Of je nu koos voor de elegante sedan, de praktische break (stationwagen) of de adembenemende cabriolet, ontworpen door Henri Chapron en bekend als de DS Décapotable, elke versie van de DS was een meesterwerk op zich.

Gedurende de twintig jaar dat de DS in productie was, van 1955 tot 1975, bleef de auto een symbool van Franse innovatie en technisch vernuft. Hij was geliefd bij het grote publiek, maar ook bij beroemdheden en politici, waaronder de Franse president Charles de Gaulle, die vaak in een DS werd gezien. De auto verscheen in talloze films en boeken, en blijft tot op de dag van vandaag een gewild verzamelobject.

Met zijn tijdloze ontwerp en baanbrekende technologie blijft de Citroën DS een mijlpaal in de autogeschiedenis, een levende legende die de harten van autoliefhebbers overal ter wereld blijft veroveren.

Automuseum Visscher Classique: https://visscherclassique.nl/museum/ YouTube: ‪@Visscherclassique‬
Productie door Het Automeisje: https://hetautomeisje.nl/

Comments are closed.