Ik durf het haast niet op te biechten maar mijn onlangs aangeschafte BMW Z4 is de eerste in het rijtje (van 5) waar ik handsfree in bel. Na zoveel jaren geluk te hebben gehad, besloot ik de boete niet langer af te wachten. Deze kosten zijn namelijk bijna gelijk aan het inbouwen van een Parrot. Dus bezocht ik Schut Car Systems, specialist op het gebied van car-elektronica, car-hifi, navigatie, accessoires en telecom, om te zien welke (inbouw)oplossing zij mij konden bieden.
Één van mijn smoesjes was namelijk dat ik het zo lelijk vond staan, zo’n Parrot die totaal niet bij de rest van het interieur past. Echter liet de monteur mij zien dat er ook een ‘onzichtbare’ oplossing bestond voor mijn auto; de Parrot kon met enige precisie keurig worden weggewerkt in mijn ‘geheime’ vakje (lees asbak), naast de 12V aansteker. Als het ware ‘verdwijnt’ het kleine apparaatje, waardoor het klepje van het vakje gewoon nog over de Parrot gesloten kan worden. En voilà, niets meer te zien! Hierdoor blijft het dashboard intact, zoals BMW dat esthetisch bedoelt heeft.
Schut Car Systems heeft bij mij de Parrot CK3100 ingebouwd. Voor een goede verstaanbaarheid gebruiken ze bij dit systeem de speakers van de auto. Om die reden wordt het systeem ook aangesloten tussen de radio en de speakers. Oftewel het geluid gaat van de radio, door de carkit naar de speakers. Op het moment dat je gaat bellen wordt automatisch de verbinding van de radio naar de speakers afgesloten en stuurt de carkit zelf de speakers aan.
Even een technisch verhaal (want inbouwen is niet in een kwartiertje gedaan); om dit soort aansluitingen te maken bestaan er zogeheten “T” stekkers. Een stekker met contra stekkers waar de originele radio stekkers (radio en auto zijde) op aangesloten worden alsmede de carkit stekker.
Hierbij is het tevens van belang dat de 12V aansluiting wordt aangepast. Bij veel moderne auto’s gaat de radio al aan en/of uit bij het openen van de portieren. Dit kan doordat de boordcomputer van de auto communiceert met de radio over wanneer deze aan of uit moet gaan (CAN-bus).
Voorheen was dit een schakelend 12V contact in de radiostekker. Bij ingeschakeld contact was er op deze draad 12V aanwezig en schakelde de radio aan. Bij uitgeschakeld contact valt de 12V weg en daarmee ook de radio. Deze schakeling heeft een Bluetooth systeem ook nodig. Iedere keer dat je de auto op contact zet, gaat de carkit zoeken naar bekende telefoons (die eenmalig gepaired zijn met de carkit) en zal hiermee verbinden. Laat het nou net zo zijn dat mijn tien jaar oude Bimmer niet beschikt over deze 12v schakeling in de radiostekker en dat Schut Car Systems deze dan ook zelf moest aanleggen door een draad te trekken naar de zekeringkast alwaar dergelijke schakelende contacten nog wel aanwezig waren.
Belangrijk is ook om de microfoon op de juiste plek te monteren. Gericht op de bestuurder en weg van lawaai bronnen als ventilatieopeningen etc. De draad van de microfoon is gevoelig voor storingen en dus is het zorg deze zover mogelijk weg te houden bij andere elektrische apparatuur. De monteur is zo slim geweest om de microfoon in de BMW in het midden te plaatsen bij de binnenspiegel/interieurverlichting, waardoor men ervoor heeft gezorgd dat indien nodig ook de bijrijder goed verstaanbaar is. ”Hello, can you hear me now?”
Zo zie je maar dat er nog heel wat bij komt kijken. Ik ben dan ook blij dat ik deze klus uitbesteed heb aan een professionele partij. Zij beschikken over de producten/materialen, de kennis en een goed advies. Schut Car Systems werkt volgens het principe ”U vraagt, wij draaien”.
Zo hebben ze in mijn Z4 tevens nog een USB-aansluiting gecreëerd (de radio in de BMW heeft geen USB-aansluiting en kent deze optie ‘af’ fabriek ook niet) door een interface (Dension) te plaatsen welke zichzelf voordoet als een originele cd-wisselaar. Dit is noodzakelijk omdat de aansluiting op de radio niet gekozen kan worden in het menu tenzij hij een cd-wisselaar “ziet”. Montage is dan redelijk eenvoudig: stekker van de wisselaar uit de radio en in plaats daarvan de interface aansluiten. De interface zelf heeft dan een USB aansluiting welke verlengd is naar het dashboard kastje. Indien je nu de cd-wisselaar selecteert op de radio, luister je naar de USB. Dezelfde commando’s (ook te bedienen vanaf mijn stuurwiel) die mogelijk zijn met CD, zijn nu ook beschikbaar voor USB. Plug and play!
SOCIALS