Ik heb de zaken destijds in de verkeerde volgorde aangepakt; eerst circuittrainingen volgen zonder ooit een cursus rijvaardigheid te hebben gehad. Dat moest anders, ik wist wel beter. Dus gaf ik mezelf op voor een lesdagje van de ANWB; de zogenaamde Drivers Academy.
Enthousiaste instructeurs kwamen ons, de deelnemers, ophalen in de kantine. Nadat iedereen het nodige vocht naar binnen had gewerkt (het was die dag 25+ graden buiten) werden we wegwijs gemaakt op het Test- en Trainingscentrum van de ANWB. De dag bestond uit meerdere onderdelen waar we aan mochten snuffelen: de Elandproef, driften, off-road rijden en de slalom tijdrace.
Bij de Elandproef krijg je een idee van de gedragingen van het voertuig in geval van een plotselinge uitwijkmanoeuvre, bijvoorbeeld bij overstekend wild of kinderen op de weg. Een echte schrikreactie is er natuurlijk niet (want je weet wat er komen gaat) maar dat zou er in theorie voor moeten zorgen dat je alleen maar makkelijker door de pionnen heen kan manoeuvreren. Het is de bedoeling dat men op een droog wegdek, met een gangetje van 50 km/u, met hoekende beweging het object ontwijkt. Niets ideale lijn rijden; gewoon het stuur kort en krachtig naar links – snel terugsturen en wielen rechtzetten – en weer kort en krachtig naar rechts sturen. En dan geen eland raken onderweg natuurlijk!
PS: Simulatie met echte personen was niet mogelijk ivm beperkte inzet vanwege revalidatietijd. 😉
Driften was by far het moeilijkste onderdeel. Het vergt zoveel precisie om de auto (lees: BMW Z3 met achterwielaandrijving) onder controle te houden. Je wilt de kont aan het glijden krijgen maar niet dusdanig ver dat hij je inhaalt. Gevolg; pirouettes draaien op de natte epoxy baan (en als je geluk hebt onder een sproeier stil te komen staan met open dak). Gelukkig was daar de instructeur om te helpen; in z’n twee op 2000 toeren laten komen, licht naar binnen sturen en de kont opvangen. Het is een echte gevoelskwestie. Wist je dat, als je goed recht in je stoel zit, je beter kunt aanvoelen wat de auto gaat doen? Tip van de dag!
Ik had me persoonlijk erg zitten verheugen op het off-road rijden. Kleine tegenvallers: de baan was kurkdroog (en daardoor dus minder spannend) en de SUV was een VW Tiguan. Niets tegen VW hoor. Maar dat off-road knopje zorgde ervoor dat de bestuurder zelf een powernapje kon gaan doen, al rijdend. Koppelen? Remmen? Doet ‘ie zelf. Zelfs van het gaspedaal kan je het merendeel van de tijd afblijven; de Tiguan trekt je er wel doorheen. Stenen, Sahara zand en bospaden waren geen enkele uitdaging voor deze wagen. Daarentegen heb ik mijn angst wel overwonnen; een super steile heuvel oprijden. Ken je die nachtmerrie? Dat je auto stilvalt en je achterwaarts de heuvel afrolt? Nou, het is me gelukt hoor! Gang is alles. Check.
Het laatste onderdeel was de slalom tijdrace. Het was de bedoeling dat je het parcour zo snel mogelijk aflegt, zonder daarbij al te veel pionnen mee te nemen. Elke omgevallen pion is goed voor 5 seconden straftijd. Dit draaide echt om snelheid en behendigheid. Goed kijken, snel sturen, op de juiste momenten remmen en voor de rest vol gas! Verbazingwekkend hoe lekker snel ik weg kwam met die nieuwe Golf (automaatje, sportstand). Alleen helaas niet foutloos; daar ging mijn tijd! Maargoed, de eerste plek afstaan aan je eigen vriendje verzacht de pijn dan tenminste nog iets. Keep it in the family!
Ik kan zeker zeggen dat ik na deze dag weer bijgeleerd heb. Al lag de nadruk die dag meer op het fun-gehalte dan het educatieve. Hoe houd je een groot publiek tevreden? Juist, afwisseling. Waar je net nog moest proberen je auto uit de slip te halen, ging het bij het driften juist om het laten uitbreken van de kont. Gezien de beperkte tijd per onderdeel en de grootte van de groep, is het wellicht leuk (en leerzaam) om aan deze ”snuffelstage” een vervolg te geven. Zo kun je eens wat dieper op een bepaald onderdeel ingaan, zoals bijvoorbeeld (anti-)slippen, om dit beter onder de knie te krijgen.
Bedankt ANWB voor deze toffe dag!
PS: Er is ook een filmpje van gemaakt, deze bekijk je hier.
SOCIALS