Vrouwen aan het stuur: de beste vrouwelijke autocoureurs

Hoewel de autosport nog steeds voornamelijk door mannen wordt gedomineerd, toont een blik op de geschiedenis dat vrouwen zich zeker kunnen meten met de besten. In dit overzicht lichten we de meest succesvolle vrouwelijke coureurs uit, die ieder hun plek in de autosport hebben bewezen.

Janet Guthrie

Janet Guthrie werd in 1977 de eerste vrouw die kwalificeerde voor en racete in de iconische Indianapolis 500. Een jaar later behaalde ze in dezelfde race de negende positie en eindigde ze voor legendes als Mario Andretti en Johnny Rutherford – en dat terwijl vrouwen niet eens in de pitstraat mochten komen.

Guthrie was ook actief in NASCAR, waar ze de eerste vrouw werd die deelnam aan de Daytona 500. Op hetzelfde circuit maakte ze in 1966 geschiedenis door als een van de eerste vrouwen mee te doen aan de 24-uursrace. Guthrie kon niet alleen goed sturen; ze was afgestudeerd als luchtvaartingenieur en zette zich veelvuldig in om autosport toegankelijker te maken voor vrouwen. In 2025 verschijnt een biopic over het leven van de 86-jarige.

Michèle Mouton

Als je door Niki Lauda als “supervrouw” wordt omschreven, dan kun je wel stellen dat je aardig kunt racen. Michèle Mouton leek ooit op pad om rechten te studeren, maar nadat ze het rallyrijden ontdekte was er niets dat haar ervan zou weerhouden om coureur te worden. Ze werkte zich in een klein decennium op tot het WK Rally en kwam daarin uit voor Audi, waar ze met de legendarische Audi Quattro iedereen te kakken zette.

Ze versloeg grootheden als Walter Röhrl en Ari Vatanen, won vier rally’s en werd in 1982 zelfs bijna kampioen. Zes jaar later richtte ze, ter nagedachtenis van Henri Toivonen, de Race of Champions op. Mouton is nog altijd nauw betrokken bij de rallysport en zet zich vooral in voor vrouwen en veiligheid.

Danica Patrick

Danica Patrick is de eerste en enige vrouw die een IndyCar-race heeft gewonnen. Dat ze het ver zou schoppen werd al gauw duidelijk, want in haar eerste optreden in de Indy 500 overtrof ze het record van Janet Guthrie door als vierde te eindigen.

Vier jaar later scherpte ze het record aan door als derde over de streep te komen. Later waagde ze zich aan een overstap naar NASCAR, waar ze meermaals in de top tien finishte. Tegenwoordig is Patrick vooral actief als pundit bij races van Formule 1 en IndyCar.

Lella Lombardi

Maria Teresa de Filippis werd in 1958 de eerste vrouwelijke Formule 1-coureur, maar het zou nog even duren voordat een vrouw punten zou scoren. Die eer komt in 1975 in handen van Lella Lombardi. De Italiaanse racer grijpt tijdens de Grand Prix van Spanje, uitkomend voor het team van March, de zesde plaats. De uitslag wordt overschaduwd door een ongeluk tussen Rolf Stommelen en Carlos Pace, waarbij vijf toeschouwers het leven laten. Veel meer kansen krijgt Lombardi niet op het hoogste niveau, vooral vanwege een gebrek aan budget, maar ze bewijst in sportwagens dat haar succes in F1 geen toeval was.

Jutta Kleinschmidt

Het is bijna poëtisch dat de laatste échte Parijs-Dakar, gehouden in 2001, werd gewonnen door Jutta Kleinschmidt. De te Keulen geboren coureur was een jaar eerder nog tweede geworden en in 1999 derde. Het moest zo zijn. Haar affiniteit met de gruwelijke uithoudingsrace begon ooit op de motorfiets. Kleinschmidt volgde de route zonder daadwerkelijk deel te nemen.

In 1988 deed ze voor het eerst officieel mee op haar BMW, om vervolgens naar KTM te switchen. Jutta kwam in 2021 opnieuw in de schijnwerpers terecht toen ze voor Abt Cupra uitkwam in Extreme E.

Sabine Schmitz

Sabine Schmitz staat vooral bekend als de ‘Koningin van de Nürburgring’, en dat word je niet zomaar. Gedurende haar leven reed ze tienduizenden ronden over het angstaanjagende 21 kilometer lange circuit. En of dat nou achter het stuur van een tweedehands Ford Transit of een Porsche GT-auto was, ze was altijd snel. Zo snel dat ze de 24 uur van de Nürburgring won – tot tweemaal toe.

Schmitz werd wereldberoemd vanwege haar vele optredens in Top Gear, waar ze een onuitwisbare achterliet met haar passie en aanstekelijke vreugde. Helaas overleed ze in 2021 aan kanker, maar ze zal voor altijd herinnerd worden. Niet alleen vanwege haar persoonlijkheid, maar ook elke keer dat men door de Sabine-Schmitz-Kurve, de eerste bocht van het circuit, rijdt.

Jamie Chadwick

De 26-jarige Jamie Chadwick is tegenwoordig zo’n beetje de maatstaf voor vrouwelijke coureurs. Ze eist haar plaats al gauw op tussen de mannen door in haar eerste seizoen in het Britse GT-kampioenschap met de titel aan de haal te gaan en de 24 uur van Silverstone te winnen. Wanneer de W Series wordt opgericht, maakt Chadwick de overstap naar de volledig vrouwelijke raceklasse en domineert daar de concurrentie.

In de drie seizoenen dat het kampioenschap bestaat wordt zij kampioen en wint ze de helft van de races. Chadwick maakt sinds 2019 onderdeel uit van het F1-team van Williams als ontwikkelingscoureur. In 2023 debuteert ze voor Andretti in de Indy NXT (de raceklasse onder IndyCar), waar ze na een sterk leerjaar op overtuigende wijze haar eerste overwinning behaalt op het circuit van Road America.

Hoewel de autosport nog steeds een mannenbolwerk is, hebben deze vrouwen bewezen dat ze kunnen concurreren op het hoogste niveau. Hun prestaties hebben niet alleen deuren geopend voor toekomstige generaties vrouwelijke coureurs, maar hebben ook laten zien dat talent geen geslacht kent. Elk van deze vrouwen heeft op haar eigen manier geschiedenis geschreven en bijgedragen aan de groei en diversiteit van de autosport.

Comments are closed.