Tuning. Een breed begrip. Wikipedia geeft er de betekenis ‘het modificeren van auto’s’ aan. Meestal gaat het er om de voertuigen sportiever en opvallender te maken. Tuning kan zowel in het exterieur als in het interieur plaatsvinden. Toch zijn er vele verschillende gradaties van tuning.
Er bestaat zoiets als ‘knakentuning’. De naam zelf verklapt het al een beetje; modificaties die met geringe financiële middelen tot stand zijn gekomen. Vaak wordt er dan ook geïmproviseerd en geknutseld met de middelen die voorhanden zijn. Dit laat de afwerking nog wel eens in de steek waardoor veel van deze wagens niet serieus worden genomen. Vaak worden zaken getuned of gepimpt waarvan het nut niet direct te herleiden is. Zoals bijvoorbeeld een dubbele spoiler op een simpele Peugeot, schrapende bodykits of het monteren van een uitlaatpijp ten grote van een rioolbuis onder een wagen met 1.2 liter motor. Wist je trouwens dat er zelfs een Facebook pagina bestaat waar twijfelachtige eer aan deze voertuigen wordt besteed? Zeker even checken.
Got wing?
Een grote spoiler achterop de auto verandert bijvoorbeeld de aerodynamica rond de auto en zorgt voor meer neerwaartse druk aan de achterkant van de auto. Op een zwaar opgevoerd voertuig heeft het nut, omdat dit de extra neerwaartse druk (en dus betere grip) kan gebruiken om sneller bochten te nemen. Als dezelfde spoiler echter op een standaardauto geplaatst wordt, dan zorgt de modificatie voor slechtere prestaties; de Cw-waarde wordt verhoogd en er kan geen voordeel gehaald worden uit de extra neerwaartse druk.
Chippen
Naast de zichtbare stylingonderdelen zijn er ook bedrijven die alleen de motor onder handen nemen, een voorbeeld hiervan is chiptuning. Chiptuning is het elektronisch opvoeren of de prestatieverbetering van motoren. De auto wordt hierdoor sneller maar ook het brandstofverbruik kan omlaag gaan bij een dergelijke behandeling. Verder is er ook nog het inbouwen van (extra) turbo’s of het vergroten van de cilinderinhoud. Maar ook het verbeteren van de luchtinlaat, uitlaat en alles wat daartussen valt is een populaire aanpassing. Deze vorm van ‘onzichtbare’ tuning wordt over het algemeen wat meer begrepen en gewaardeerd. Het heeft tenslotte echt nut.
Wist je dat in België auto’s zelfs worden gechiptuned in de omgekeerde richting omdat de wegenbelasting daar is bepaald op het motorvermogen? Sterke motoren worden bij aankoop softwarematig teruggeregeld om deze aantrekkelijker te maken voor de markt.
Een getunede Rolls?
De meest onder handen genomen kleine drie- en vijfdeurs zijn merken zoals Seat, Honda, VW, Opel en Peugeot. Toch bestaan er ook tuningsprogramma’s voor de duurdere merken zoals Maybach, Rolls-Royce, Aston Martin en Lamborghini. Daarnaast zijn er een aantal gevestigde namen in de tunerswereld zoals RWB voor Porsche, Hamann voor o.a. Chiptuning BMW, Ferrari en Bentley en Kahn Design voor Range Rover. Dit zijn bedrijven die er wel voldoende geld en tijd in kunnen steken met hun vakbekwame personeel. Deze bedrijven bieden een grote diversiteit aan pakketten, kits of onderdelen. Vooral in Duitsland en Japan is de tuningindustrie groot en divers; hier zijn dan ook veel bekende tuners gevestigd. Alles behalve ‘knakentuning’ dus maar over smaak valt te twisten. Gelukkig maar, want dat maakt jouw wagen juist uniek. En dat is waar het hier allemaal om draait nietwaar?
SOCIALS