Rijtest Renault Mégane R.S. Trophy-R

Net als een adellijke titel is de Renault Mégane R.S. Trophy-R een hele mond vol. Deze overtreffende trap van de bekende Mégane R.S. is net even iets meer ‘hardcore’. De Trophy-R is het meest prestatiegerichte productiemodel (slechts 500 van gemaakt) van Renault ooit. De R.S. Trophy-R bezit alle knowhow die Renault Sport in talloze jaren autosport heeft opgedaan. De ingenieurs van Renault hebben hun expertise maximaal benut en opnieuw grenzen verlegd, met een nieuw ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife voor voorwielaangedreven productieauto’s als resultaat.

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1,8-liter turbomotor als de reguliere Trophy. De rechte-lijnprestaties zijn verbeterd, ten opzichte van de R.S. Trophy accelereert de ‘R’ 0,3 seconden sneller van 0 naar 100 km/u (in 5,4 seconden). Een straatlegale racer die zich nergens meer thuis voelt dan op het circuit. Om de prestaties naar een nog hoger niveau te tillen, concentreerden de technici van Renault zich niet op het verhogen van het motorvermogen, maar op drie andere aspecten, namelijk: gewichtsbesparing, aerodynamica en het onderstel.

De nieuwe Mégane R.S. Trophy-R is 130 kg (zonder opties) afgevallen – daarmee komt het voertuiggewicht uit op 1.306 kg. Zo is onder meer de achterbank vervangen door een lichtgewicht frame om vier extra wielen mee te nemen. Tevens draagt het Akrapovič-uitlaatsysteem gemaakt uit titanium bij aan gewichtsreductie net als de lichtgewicht kuipstoelen, Fuji Light-wielen en een koolstofvezel motorkap. Wie kiest voor de optionele koolstofvezel wielen bespaart nog eens 8 kilogram. Je zou er haast zelf van op dieet gaan. Alles voor de snelste ronde-tijd!

Wat hem een waardige track-toy maakt? De asgeometrie van de Mégane R.S Trophy-R is vernieuwd om de snelheid in de bochten te verhogen en handling bij uitaccelereren te optimaliseren. Plus de voorwielen staan 1 graad meer naar binnen (negatief camber). Daardoor maken de banden in een bocht beter contact met het wegdek, wat hogere snelheden mogelijk maakt. De Bridgestone Potenza S007-banden speciaal voor Renault Sport zijn ontwikkeld. Het onderstel is stijver en voorzien van instelbare Öhlins-dempers. De standaard Brembo remmen zijn al lekker bijterig maar met de optionele koolstofkeramische remmen bieden nog meer stopkracht. Ieder component van de R.S. Trophy-S is ontwikkeld en vormgegeven met maximale downforce in het achterhoofd.

Wanneer je instapt heb je geen andere keus dan jezelf onflatteus in de kuipstoelen te laten vallen. Keyless start je de motor waarna het Akrapovič-uitlaatsysteem luid van zich laat horen. Onderweg ook trouwens; zelfs als je geen moeite doet om geluid te produceren door flink door te halen, verrast hij je wel met harde knallen uit de uitlaat bij het terugvallen in toeren. Sorry not sorry voor de auto achter je die geen idee heeft wat hem overkomt. Het is wat oncomfortabel rijden in de bebouwde kom. Niet alleen de klinkersstraatjes doet alles aan de auto én jouw lichaam trillen, ook is hij wat zoekerig en onrustig alsof hij alleen maar hard vooruit wil en geen andere modus kent. Heeft ‘ie wel: zelfs een comfort stand – al maakt dat voor het gevoel geen wereld van verschil. Het blijft een monster waarmee ik me heerlijk heb kunnen uitleven op een verlaten dijk ‘s avonds. Daar blinkt hij uit. Daar komt hij tot z’n recht. En toen snapte ik het: deze hot-hatch is heter dan heet.

De Mégane R.S. Trophy-R kost € 76.490,00

 

 

Geen reacties mogelijk.