In de werkplaats worden mijn ogen getrokken naar een oude Volvo P1800 in de kleur ‘Cream Yellow’. Dit was het tweede model sportcoupé waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt in de jaren ’60. Gevonden ergens in Nederland onder een dikke laag stof, duidelijk lang niet gebruikt. Maar DNA Classics gaat geen uitdaging uit de weg en dus volgde er na de eerste Volvo P1800 een tweede project. Nog eenzelfde model maar waar uiteindelijk een half jaar werk in is gegaan. Vandaag mocht ik getuige zijn van de eerste start na restauratie. Dat het zo’n project zou worden, was niet gepland. De auto werd rijdend de werkplaats binnen gebracht maar gaf zich later toch gewonnen na al dat lange stilstaan. ‘Even een motorrevisie doen’ werd een project van 6 maanden. ‘Als de motor er toch uit is, kun je net zo goed de hele auto doen’ zegt Nick alsof het niets is. ‘Voordat je het weet zit je er helemaal in’ en ‘als je het doet, moet je het meteen goed doen’ zijn quotes die naar mijn gevoel het motto zijn bij DNA Classics.
De motor is volledig uit elkaar gehaald; de zuigers zijn vervangen, nieuwe nokkenas, nieuwe lagers en tot slot is alles gebalanceerd waaronder de krukas en het vliegwiel. Het dashboard was er helemaal aan en de Amerikaanse ‘blinkers’ zijn weggewerkt – wat totale ontsiering van het lijnenspel was. Ook de lak is aangepakt. ‘Vroeger bestond er zoiets als een one day paint job in Amerika’ vertelt Nick. ‘Je komt de auto ’s ochtends brengen en ’s middags zit de nieuwe kleur erop’. Je kunt je voorstellen dat de kwaliteit wat te wensen overlaat en dus maakte DNA Classics de auto ‘California White’. Met een goede reden want hierdoor oogt hij groter én het is beter vertoeven in een lichte auto (in 1972 hadden ze immers nog geen airco) wanneer het warm weer is.
De Volvo krijgt een handbak met vier versnellingen plus overdrive. ‘Je wilt dat hij zo fijn mogelijk rijdt met zoveel mogelijk beleving. Daarom hebben we ook besloten deze P1800 te voorzien van een sportievere uitlaat met spaghetti-spruitstuk – maar wel zoals ze dat in die tijd deden. Het is eigenlijk een Grand Turismo maar dan met een sportiever tintje’. Tijdens het restaureren is Nick ook nog iets bijzonders tegengekomen. De kleinzoon van de voormalige eigenaar van de auto had een cadeautje verstopt in de holle ruimte van het achterscherm. Waarschijnlijk met het idee dat als Opa zo ver was met het herstellen van de auto, hij het cadeautje dan zou vinden. Helaas is Opa nooit zover gekomen, DNA Classics wel.
De tweede Volvo was gekscherend het ‘Corona-project’ van de klassieker specialist. De meeste tijd is gaan zitten in het voorbewerken en opschuren voor het spuiten, zo zegt Nick. DNA Classics heeft een klein team van twee monteurs die zowel oude als nieuwe auto’s onder handen nemen. De afdeling verkoop zoekt de juiste auto bij het juiste baasje en vice versa. De witte P1800 heeft zichzelf mogelijk al verkocht tijdens het restauratieproces. Nick vertelt: ‘een klant liep door de werkplaats en vroeg me hem te tippen wanneer hij klaar was, aangezien hij serieuze interesse had. Zo snel gaan die dingen soms’. De auto’s die wél het internet halen kunnen worden teruggevonden op hun website.
SOCIALS