Dieselen onsportief? Porsche bewijst met de nieuwe Panamera 4S Diesel keihard (leuke woordspeling) dat dieselen niet dood(s) is. Waar zijn voorganger het moest doen met een zescilinder, heeft deze een 4,0-liter twin-turbo V8 onder de motorkap liggen die maar liefst 422 pk levert. Hiermee draagt hij met trots de titel: ‘s werelds snelste dieselende personenauto’.
Vergeet alles wat je denkt te weten over Diesels. Het geluid heeft niets maar dan ook niets te maken met een tractor, al heeft Porsche daar ook geschiedenis mee geschreven. In plaats daarvan produceert de 4S Diesel een verleidelijk lage – niet al te boos klinkende – roffel uit z’n uitlaat welke nog steeds te kenmerken valt als ‘Porsche’. Veel diesels neigen wat lomp en schokkerig uit de hoek te kunnen komen, maar de Panamera is als Robijntje. Zijdezacht.
Ongekend is de kracht die deze machine levert bij het intrappen van het gaspedaal. De volslanke Diesel weet het te presteren om razendsnel van z’n plaats te komen en binnen 4,5 seconden de 100 km/u aan te tikken. Beschikt hij ook nog eens over het optionele Sport Chrono-pakket met launchcontrol, dan doet de Porsche Panamera hetzelfde trucje in slechts 4,3 seconden. En dat is indrukwekkend voor een auto die meer dan 2.000 kg weegt. Dit apparaat is in staat om vrijwel alles en iedereen bij het stoplicht achter te laten.
Ik heb dan ook gretig gebruik gemaakt van de sportstand zoals je zult begrijpen. Wat zeg ik? Correctie: de Sport Plus stand. Want er bestaat zoiets als een overtreffende trap waarbij een nog sportievere afstelling van onderstel, motor en versnellingsbak mogelijk is. Terwijl ik toeren maak vraag ik me af of NASA af weet van deze productie-raket. Als je rechtervoet maar zwaar genoeg is, moet je uiteindelijk 285 km/u bereiken. Maar niet alleen op rechte stukken kan je dit renpaard zijn benen laten strekken, ook het bochtenwerk handelt hij verbazingwekkend goed.
Het mag dan geen 911 zijn, maar in mijn ogen is deze sportlimousine een volwaardig lid van de familie. Het silhouet en de verhoudingen van de nieuwe Panamera modellen zijn meer Porsche dan ooit. Duidelijke contourranden, krachtige spieren en een scherp sportwagensilhouet benadrukken de precisie van het nieuwe design.
De wielbasis is ten opzichte van het voorgaande model 3 cm langer geworden zonder dat de dynamiek daar onder lijdt. Herkenbaar zijn de led-koplampen met 4 ledspots per unit en wat ik misschien nog wel het tofste aan het design vind, is de uitschuifbare achterspoiler (de bewegende beelden daarvan hebben we allemaal al minstens 10 keer bekeken op het internet).
Het interieur is compleet opnieuw vormgegeven en toch typisch Porsche gebleven. De middenconsole loopt naar voren op en beschikt over Direct Touch Control; een oppervlak in glaslook met aanraaktoetsen voor directe toegang tot de belangrijkste functies. Nieuw is ook het bedieningsconcept: Porsche Advanced Cockpit. In het vlakke dashboard is een 12 inch touchdisplay met hoge resolutie geïntegreerd. Passagiers achterin zitten net zo vorstelijk als voorin met een eigen display waarop de temperatuur – inclusief billenverwarming – te bedienen valt (meeruitvoering). Maar bovenal is er veel ruimte en comfort. Niet kenmerkend voor een sportwagen, wél kenmerkend voor de nieuwe Panamera.
Prijs vanaf € 148.500,00
SOCIALS