Afgelopen twee weken had ik mijn eerste kennismaking met NIO. Nu hoor ik je denken: weer zo’n onbekend Chinees merk die enkel elektrische modellen op de markt brengt, zonder enige heritage of opgebouwde status. Maar in dit geval maakt onbekend niet onbemind. Ik was heel aangenaam verrast – ik hoop jullie ook na het lezen van mijn review – waardoor ik de hele elektrificatie van auto’s een stuk minder vind wringen.
NIO’s designfilosofie, die ze omschrijven als “Pure-Tech,” is duidelijk aanwezig in de ET5. Deze sedan combineert een futuristisch ontwerp met een minimalistische esthetiek, wat de filosofie van NIO weerspiegelt om een balans te vinden tussen technologie en elegantie. Het exterieur is strak en gestroomlijnd, met vloeiende lijnen die de aerodynamica en efficiëntie bevorderen. De auto heeft een lage, brede houding, wat zorgt voor een sportieve uitstraling, terwijl details zoals de slanke koplampen en verzonken deurklinken bijdragen aan een moderne en verfijnde look.
Het interieur van de ET5 is ontworpen met een focus op comfort, ruimte en technologie. De cabine is ruim opgezet, met hoogwaardige materialen zoals veganistisch leer en duurzame bekleding. Ook bij dit merk wordt de minimalistische aanpak verder benadrukt door het gebruik van een centraal geplaatst touchscreen voor bijna alle bedieningselementen, wat het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt. Gelukkig heeft NIO nog ‘ouderwetse’ richtingaanwijzers op de plekken waar je ze verwacht en een fysiek aanwezige versnellingspook voor de automaat (want goh, wat was dat afkicken in de Tesla zeg).
Over de concurrentie gesproken.. een tijd lang heb ik gedacht dat alleen Tesla het elektrisch rijden voor een echte petrolhead leuk kon maken. Want het moet super snel zijn voor wat beleving, een luxe gevoel geven zowel van binnen als buiten en (hulp)systemen bezitten die nog indruk op je maken na alles wat we al hebben gezien binnen dit gamma. Maar ondanks dat NIO pas tien jaar bestaat, mogen we het zeker rekenen onder de categorie premium EV-merken.
De NIO ET5 heeft een actieradius die varieert afhankelijk van de gekozen batterij. De versie met een 75 kWh batterij heeft een bereik van ongeveer 445 km, terwijl de grotere 100 kWh batterij tot 580 km haalt volgens de WLTP-cyclus. In vergelijking met andere premium elektrische sedans, zoals de Tesla Model 3 (tot 602 km) en de BMW i4 (tot 590 km), biedt de NIO ET5 een competitief bereik. Daarnaast biedt NIO innovatieve functies zoals batterijwisselstations (!) en een uitgebreid netwerk van laadfaciliteiten, wat de gebruikservaring verder verbetert.
Die zogeheten Power Swap (er zijn er 10 in Nederland op het moment) was een heuse ervaring. Via de navigatie vind je niet alleen een station in de buurt van je, maar reserveer je ook meteen een batterij. Ze hebber er namelijk slechts een aantal per dag, per locatie beschikbaar. Bij een NIO Power Swap Station rijd je de auto naar binnen, of eigenlijk doet de autopilot dat zelf, waar het systeem automatisch de juiste positie bepaalt. Vervolgens wordt de lege batterij losgekoppeld en verwijderd, terwijl jij nog in de auto zit, en direct daarna wordt een volledig opgeladen batterij (90%) geplaatst. Dit proces verloopt volledig automatisch en duurt slechts 3-5 minuten. Hoe futuristisch wil je het hebben?! Het swappen trok dan ook meteen heel wat bekijks van omstanders bij het hotel op locatie.
De Superchargers van Tesla vond ik al een waanzinnige uitkomst maar een swap is dus veel sneller. Ten opzichte van snelladen, wat meestal tussen de €0,30 en €0,70 per kWh kost, kan batterijwisselen duurder zijn op de korte termijn, afhankelijk van hoe vaak je wisselt en hoeveel je rijdt. Snelladen voor een volle batterij kan bijvoorbeeld tussen de €20 en €40 kosten, afhankelijk van de stroomtarieven en batterijcapaciteit. In vergelijking met de maandelijkse *BaaS-kosten kan snelladen per keer goedkoper lijken, maar batterijwisselen biedt meer gemak en consistentie, vooral voor lange afstanden.
Nog meer gemak biedt NIO’s AI-assistent *NOMI, ontworpen om de rijervaring te personaliseren en te verbeteren. NOMI is geïntegreerd in het dashboard als interface die reageert op stemcommando’s en handelingen van de bestuurder. Je kunt haar opdrachten geven zoals het instellen van de gewenste temperatuur, muziek afspelen, navigatie instellen en meer. Je kunt haar zelfs vragen om een mopje te vertellen maar reken wel op ietwat afgezaagde ‘dad-jokes’. Nog meer uit handen geven? De autopilot functie van de NIO ET5, bekend als NIO Pilot, is een geavanceerd rijhulpsysteem dat gedeeltelijke autonomie biedt tijdens het rijden. NIO Pilot maakt gebruik van een reeks sensoren, camera’s en radars (de EBI in Vught zou er jaloers op zijn) om de omgeving van de auto in de gaten te houden. Functies zoals adaptieve cruisecontrol, rijstrookassistentie, automatische noodremming en verkeersbordherkenning worden uit handen genomen door de auto. Ondanks dat deze hulp nog steeds niet (heb ik ook laatst nog opgemerkt bij Tesla) *foutloos gaat – is het systeem ontworpen om de veiligheid te verhogen en de stress van rijden te verminderen, vooral op lange afstanden en in druk verkeer.
Bij mij werkt trouwens dat stress verminderen alleen als ik alle piepjes en waarschuwingen van dit systeem – voor zover mogelijk natuurlijk – uit heb staan. Maar het merk staat open voor feedback! Alle NIO’s ontvangen regelmatig updates met verbeteringen o.b.v. NIO user-input en eigen ontwikkelingen waardoor onze auto’s continu verbeteren en up-to-date worden gehouden. Er wordt dus écht geluisterd naar NIO’s berijders (kunnen ze in de politiek nog wat van leren), een super slimme zet van dit jonge bedrijf in een competitieve markt. Ze snappen het wel daar. De ET5 is een goed gelukte, volwaardige auto. Zowel voor het oog als een rij-ervaring waar je blij van wordt. Hij voelt solide, scherp, comfortabel en luxe. Door de gewichtsverdeling zit je aan de weg geplakt en blijft ‘een stukje sturen’ een plezier. Het is meer dan alleen een ‘groenere’ oplossing of ‘tech op wielen’. NIO doet mee met de grote jongens, het merk is een gamechanger. Het mag met recht een sportieve elektrische auto genoemd worden, met supercar allures.
Dan het laatste puntje wat je zou moeten overtuigen: de aanschafprijs. Deze begint bij ongeveer €51.900 voor de basisversie, exclusief eventuele opties of upgrades.
+ Good to know: een NIO behoeft geen onderhoudsbeurt tot aan 200.000km. Voor zaken als nieuwe banden, remschijven, ruitenwisserbladen en vloeistoffen is er een ONE CLICK service button in de NIO-App.
*Battery as a Service: de abonnementsservice van NIO. De maandelijkse kosten van dit abonnement kunnen variëren, maar liggen doorgaans rond de €120 tot €150 per maand, afhankelijk van de capaciteit van de batterij die je kiest. Het BaaS-abonnement dekt de kosten van de batterijwissel, waardoor er geen directe kosten zijn per wissel.
*Daarmee bedoel ik een situatie zoals bijv. invoegend verkeer zien, wat er niet is, maar daardoor wel sterk afremmen op de snelweg.
*NOMI luistert naar ‘Hey NOMI’ en vooralsnog in het Engels, Duits of Noors. Nederlands wordt momenteel ontwikkeld.
SOCIALS