John Cooper Works, ook wel JCW genoemd door intimi, is een Brits bedrijf welke in 2000 opgericht werd door Michael Cooper, de zoon van John Cooper. Vader John heeft banden met de originele Mini Cooper’tjes, zoon Michael met de nieuwe Mini’s. JCW start met het produceren van tuning onderdelen en accessoires voor BMW en MINI en een legendarische samenwerking is een feit.
Kort door de bocht (want daar houden ze bij MINI van) betekent dit dat de Cooper S met zijn 192 pk van de troon wordt gestoten door zijn meer vermogende broer. De snelste MINI ooit. Een upgrade van 39 pk om precies te zijn. En niet door middel van een ander motorblok, dit is nog steeds dezelfde 2.0 liter Twin Power Turbo-motor als in de Cooper S, maar door het opvoeren en verbeteren van bepaalde elementen. Krachtige zuigers en kleppen, een turbodruk waar men U tegen zegt, optimale tractie en ongekende trekkracht zorgen ervoor dat het bijna niet meer mogelijk is hier beheerst mee te rijden. Dit baasje heeft meer vermogen en koppel dan ooit tevoren. Hij trekt op van 0 tot 100 km/u in 6,3 seconde en bereikt een topsnelheid van 246 km/u. Om warm van te lopen nietwaar?
Maar niet alleen onderhuids is hij onder handen genomen, ook cosmetische ingrepen zijn verricht. Zo is hij gezegend met flitsende LED koplampen, aerodynamische bumpers, grote luchtinlaten voor verkoeling, imposante 17” hoepels inclusief rode remklauwtjes, een sportuitlaatsysteem en natuurlijk de niet te missen JCW badges. Deze badge heeft het S-embleem overmeesterd en siert zo’n beetje elke kant van de MINI. En dan het interieur; deze ‘huiskamer’ is warm, modern en sportief. Zoals we het gewend zijn van MINI (veel grote klokken, vliegeniershendeltjes en overig eigenwijs-vormgegeven elementen) maar dan volgens JCW maatstaven: veel afwerking in Piano Black, Chili Red, fijne sportstoelen, aluminium sportpedalen, leren sportstuurwiel met rode stiksels en natuurlijk ook hier weer veel JCW logo’s. Je mag tenslotte je afkomst niet verloochenen.
Genoeg over uiterlijk vertoon. Hoe presteert deze jongen? En voel ik echt verschil tussen de Cooper S en de John Cooper Works? Hij heeft me letterlijk en figuurlijk omver ‘geblazen’. De turbo hoor je gewoon druk zijn met het aanzuigen van lucht en ook de uitlaat kent ook al geen mute-stand. Met name in Sport is het een feestje van geplop en geknal. Zo verslavend leuk; je gaat er gewoon naar rijden door te spelen met het gaspedaal. Met zijn prestaties op de weg zit het wel goed; het is de ultieme go-kart voor op de openbare weg. Dit snelle monstertje is zo stug geveerd, dat ik af en toe de MID-mode aanzie voor de Sport-mode. Iets minder, met name op slechter wegdek, mag dus wel. En dat kan! Want je kunt in de sportieve modus het onderstel en de motor apart van elkaar activeren – uiteraard afgebeeld geheel in MINI-stijl met een icoon van een Go-Kart en raket. Zo behoud je dus wel de power en het geluid, maar stuiter je iets minder van A naar B. Hij kent een scherp reactievermogen wanneer je aan het stuur zit en heeft een ongekend strakke wegligging. Zo’n auto waar je lekker mee kan gooien en smijten en nog eens gas bij kan geven in de bocht. De automaat schakelt meer dan soepel, dat kunnen ze bij BMW wel, en heeft een goed gevoel voor timing. De remmen bijten goed van zich af en de sportstand maakt het plezier alleen nog maar groter!
Beter wordt het niet. Dit is met recht het ‘topmodel’ van MINI te noemen.
Kan ik dan niets negatiefs melden? Jawel, de prijs. Deze specifieke MINI JCW kent een prijskaartje van maar liefst 60.961 euro. En dan staat ‘ie alleen nog maar in je garage. Want vergeet niet, hij is een stevige drinker (Johnnie kent een energielabel E). Maar goed, een volle tank staat wel garant voor vuurwerk. Een race-uitstraling die zich nergens achter verschuilt, topkwaliteit materialen en visuele aandachttrekkers maken deze MINI JCW oprecht uniek.
Fotografie Tim Roelofs
SOCIALS