Rijtest Mercedes-Benz GLC 63 S AMG 4MATIC

Door
0 No tags Permalink

Na het midsize performance-SUV segment verkend te hebben met de X3 M Competition van BMW, waar ik al enorm van onder de indruk was, kreeg ik veel reacties binnen dat ik dan ook maar eens de GLC 63 S moest proberen. Deze concurrenten hebben namelijk beide 510 pk en zijn dus zeer aan elkaar gewaagd qua power. Maar deze AMG heeft een overtreffende 4.0 liter V8 BiTurbo én heeft de titel ‘snelste SUV’ op de Nordschleife op zijn CV staan. Als dat niet veelbelovend klinkt weet ik het ook niet meer.

Ik kan vinkjes zetten bij de uiterlijke kenmerken waar mijn nieuwe vriend aan moet voldoen. Opvallend voorkomen in metallic briljantblauw, designo tweekleurig interieur, sierdelen in AMG-carbon, uitgebouwde wielkasten, dorpelverbreders, een stevige bilpartij en 20 inch – we hebben het over de velgmaat hè? He’s the full package. Rijassistentiepakket, keyless go-comfortpakket, parkeerpakket met 360 graden camera, spiegelpakket en het Premium Plus Pack. Mocht je dan nog niet lekker zitten kun je je cockpit verlichten in alle kleuren van de regenboog met het Energizing comfortprogramma inclusief auto-parfum verstopt in het dashboardkastje.

Een stijlvolle allrounder met autosportgenen. Zo beschrijft Mercedes de GLC 63 4Matic in brochure-taal. Ik kan me daar wel in vinden denk ik. Deze auto is niet vies van lange afstanden, voelt zich thuis in het ruwere terrein of op het circuit. Het S-model doet namelijk slechts 3,8 seconden over de 0-100 km/u sprint en kent een topsnelheid van 250 km/u. Kies je voor het optionele AMG Driver’s Package dan gaat de naald tot zelfs 280 km/u. Meer dan fijn is het luchtgeveerde onderstel met adaptief verstelbare demping, waardoor je sportief kan rijden maar geen sport-beha nodig hebt. De vierwielaandrijving zorgt voor optimale grip, tot aan de fysieke limiet aan toe. Het elektronische sperdifferentieel zorgt voor meer tractie dus kun je nog sneller uit de bocht accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en kun je nog grotere strepen trekken bij het wegrijden uit stilstand (knipoog).

Via het AMG-menu kan je veel extra informatie oproepen die de rijervaring nog sportiever maakt, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens. Dan bestaat er ook nog zoiets als de AMG Track Pace-weergave waarbij circuitgraphics bochten, rempunten, gemiddelde snelheid en rondetijden in het head-up display zichtbaar zijn. Ja, je leest het goed: we reviewen nog steeds een SUV. De verzamelnaam AMG Dynamics omvat de rijfuncties Basic, Advanced, Pro en Master die automatisch gekoppeld zijn aan een rijprogramma (nu is ook ‘Slippery’ toegevoegd aan het rijtje). Kort samengevat: het rijgedrag kan nog gedifferentieerder op de wensen en omstandigheden worden afgesteld. Denk aan de koppelverdeling, de ingrepen van het elektronisch geregelde sperdifferentieel of de instelling van de ESP. Zo heb je als ‘Master’ profijt van extreme balans, directe stuurreacties en volledig benut dynamisch potentieel.

Die V8 BiTurbo is gewoon een parel van een motor. Deze wordt gebouwd in de fabriek in Affalterbach volgens het ‘one man, one engine’ principe. De typische V8-motorsound is te danken aan de Performance-uitlaat met klepjes waar je mee kunt spelen door een druk op de knop. Wanneer je beschaafd revvt door het gaspedaal te aaien klinkt hij als een knorrige opa die van mopperen houdt. Deze motor in combinatie met de AMG Speedshift met negentraps-transmissie is hemels. Meervoudig terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk en de tussengasfunctie in Sport en Sport+ zorgt voor kippenvel. Dat effect had ‘ie trouwens al op mij bij de eerste keer dat ik weg wilde rijden bij groen licht en me afvroeg of ik al in Sport reed, wat niet het geval bleek te zijn, Hij reageert zo direct en zo fel, dat houdt het iedere keer weer spannend. Ik mag zo’n karakter wel. Dit was weer zo’n tester waarbij de tijd te snel voorbij ging, veel te snel.

Consumentenprijs getoond exemplaar: € 188.565

Geen reacties mogelijk.