Ik was al fan, Jaguar hoeft mij niet meer te overtuigen. De F-TYPE beschikt naar mijn mening over de perfecte drie-eenheid: looks, feel & sound. Zowel de V6 als de V8 – AWD of niet – maakte mij al aan het juichen. Maar nu bestaat er ook nog zoiets als een F-TYPE SVR, de overtreffende trap. Jaguar’s afdeling Special Vehicle Operations (SVO) wekte de krachtigste F-TYPE ooit tot leven. Met opzienbarende prestaties, ongeëvenaarde luxe en baanbrekende technologie.
Dit is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Met een sterkere 575 pk motor is de F‑TYPE SVR ontwikkeld voor pure, absolute kracht, opwinding, prestaties en een indrukwekkende topsnelheid van 322 km/h. Als de Carbon Fibre aërodynamische vleugelspoiler van de F‑TYPE SVR wordt vervangen door de inklapbare standaard achterspoiler van de F‑TYPE SVR Coupé bedraagt de topsnelheid 300 km/h – maar dat vergeven we hem. De twin vortex supercharger van de 5.0 liter V8 elimineert trage of plotselinge motorreacties en resulteert in alerte prestaties over het gehele toerenbereik van de motor. Daarmee accelereert de SVR in slechts 3,7 seconden van 0-100 km/h.
Genoeg met cijfertjes gesmeten! Tijd om het centrum van Amsterdam onveilig te maken. Opvallend is dat met name kinderen ontzag hebben voor deze wagen en dus ook vol enthousiasme me hun duimen in de lucht laten zien. Volwassenen daarentegen lijken het brullende beest in blauw zogenaamd niet te zien. Typisch dit. Maar ik ben de beroerdste niet en zet de kleppen van de sportuitlaat open om mijn aanwezigheid nog eens extra te benadrukken. Toeren maken is leuk en heeft iets weg van het snerpende geluid à la MB C63 AMG, maar de motor laten terugvallen in toeren is nóg leuker. Wanneer je je voet van het gas afhaalt blijft de uitlaat maar tegen je praten. Geen ongemakkelijke stiltes; een perfecte eerste date.
De SVR heeft een Super Performance- remsysteem (met keramische schijven) welke al intreedt als je alleen al aan remmen denkt. De sportophanging is lekker stug en sportief, naar verwachting. Onderweg vraag ik me af wie hier nu werkelijk de bestuurder is. Automatische Quickshift-transmissie, adaptieve software, schakelstrategieën, bochtenherkenning en een snelheid matchend management systeem. Het is een ware regelneef! Wil je de touwtjes toch liever zelf in handen houden? Dan kun je lekker spelen met de flippers achter het stuur of van de nat weer stand naar sportstand.
Toen de testrit eenmaal in de agenda genoteerd stond, heb ik me als een klein kind op de dag verheugd dat ik hem mocht ophalen bij Jaguar Nederland. De F-TYPE SVR is zo’n auto waar ik nog kriebels in mijn buik van krijg. Dat krijg je hé; je raakt verwend na ruim vier jaar leuke auto’s op test te hebben gehad. De hamvraag is nu natuurlijk: wil je dit hebben? Ja, ik geef hem groen licht. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik denk dat de SVR een leuk alternatief biedt voor de veel geziene 911 Turbo S. Niet voor de poes.
De vanafprijs van deze Coupé SVR bedraagt € 203.798 [Fotografie: Sander van der Linden]
SOCIALS