Rijtest BMW Z8

Toen de BMW Z8 in 2000 voor het eerst van de band rolde, was het eigenlijk meteen een geboren klassieker. Een geringe 5703 stuks zijn er geproduceerd. Vandaag de dag is het lastig om een exemplaar te bemachtigen, wat de waarde alleen maar doet stijgen. Vind je een Topas blauwe zoals deze, dan mag je jezelf helemaal gelukkig prijzen (je portemonnee wat minder).

Mocht je nou denken ‘het typische Duitse BMW design ontbreekt aan deze auto’ – dan kan dat verklaard worden door het feit dat de Z8 ontworpen is door een team van ontwerpers onder leiding van Chris Bangle, waaronder de Deense Henrik Fisker. De verantwoordelijke man voor de onmiskenbare looks van de BMW Z8. BMW teasde ons al in 1997 met de Z07, een conceptcar die weer geïnspireerd was op de sportwagen uit de jaren ’50: de BMW 507. De Z8 is dus in feite de waargemaakte droom, afgeleid van de Z07.

Onder de motorkap, achter de vooras geplaatst, ligt een 4.9L V8 benzinemotor. Een ietwat bescheiden roffel is te horen maar nét voldoende om je (als BMW liefhebber) kippenvel te bezorgen. Deze motor levert 400 pk, werd door BMW Motorsport gebouwd en zat ook in de E39 M5. Met uitzondering van de Alpina’s zijn de V8 motoren standaard geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Hij accelereert van stilstand naar 100 km/u in 4,7 seconden. Je kunt het gaspedaal vloeren totdat je de 250 km/u bereikt, maar ongelimiteerd zou hij 300 km/u kunnen rijden.

Wist je dat er slechts 555 van de 5703 Z8’s uiteindelijk als Alpina V8 roadster op de markt zijn gekomen?

Nu ben ik misschien lichtelijk bevoordeeld (lees: best wel, behoorlijk, heel erg) aangezien ik dagelijks in een mooie BMW Z4 mag stappen, maar een BMW Z8 is toch wel heel lekker hoor! Alsof je een Eenhoorn in het wild tegenkomt en die dan ook nog eens mag berijden. De Z4 is een bastaardkind in vergelijking met de mythische Z8. Al komt het rijgedrag me niet geheel onbekend voor, de Z8 is toch een heel stuk meer solide. Dat merk je in alles; wegligging, vering en stuurgedrag. Geen greintje nervositeit te bespeuren en uiterst comfortabel voor een roadster. Blijf ik vergelijkingen maken met mijn Z4 dan is het exterieur en interieur van de Z8 wat vervreemd. Eenmaal geïnstalleerd in de stoel is het even zoeken naar de juiste knopjes qua plek. Een combinatie van klassieke trekjes zo aan het buitenaanzicht en moderne luxe in de cockpit maakt het een bijzonder geheel.

Mijn haren wapperen in de wind, mijn oren worden gestreeld door het geluid van de V8, mijn armen worden aan het werk gezet door het stuurwiel en mijn rechtervoet begint met de minuut zwaarder aan te voelen. Ik ben verliefd. Heb een nieuw doel in het leven: het bij elkaar zien te sprokkelen van een slordige 3 ton. Ach, mocht je autohart hier niet sneller van gaan kloppen zie het dan als een slimme investering. 

Comments are closed.