Ze blijven leuk; de 1-series van BMW. Helemaal als het een cabriolet betreft! Al is deze auto inmiddels een paar jaartjes oud, zijn looks zijn er niet minder op geworden. Duitse degelijkheid in een compacte verpakking met een herkenbaar BMW-snoetje.
En met compact bedoel ik 2-deurs. Voorin zit je als een koning(in) en achter is het net even iets meer behelpen. Al moet ik wel zeggen dat dit ‘ruim’ is voor cabrio begrippen en het deze keer geen schijn-stoelen zijn maar echte zitplaatsen voor een (volwassen) persoon. De ruimte in de kofferbak laat het hart van een shopaholic niet sneller kloppen maar is acceptabel voor een cabriolet. Dankzij de geraffineerde constructie biedt hij ook met geopend dak voldoende bagageruimte.
Indrukwekkend optrekken bij het stoplicht is er niet bij. En dan te bedenken dat we hem beoordelen na zijn facelift. De grootste verandering is namelijk de motor die krachtiger werd. De 118i heeft nu 143 pk dankzij piëzo-injectoren en daar zijn we dankbaar voor. Dit beestje moet je gewoon zien als een cabrio die uiterst geschikt is om heerlijk mee te touren op zondag. Picknickmand achterin en lekker de binnenlanden in met een gangetje van 60 km/u. Geen haast hebben en genieten van de stilte, de ontspanning en het comfort.
Onze testwagen is een ‘’Executive Cupsport’’ uitvoering. Voor mij zijn dit beide redelijk onbegrijpelijke begrippen aangezien ik hem persoonlijk niet kan labelen met ‘luxe’ of ‘sportief’. Ik vind hem eigenlijk vrij tam, kaal en standaard. Op de optielijst zijn de automatische airconditioning en Cruise Control misschien nog wel het meest spannend. ‘Nuff said’. Net als het schakelen; zo lieflijk, soepel en zonder enige weerstand. De koppeling druk je zo door de bodem heen als je niet oplet. Ik dacht dat ik een BMW reed en geen schattig modekarretje. Nee, geef mij dan maar een automaat in dit geval.
Ik houd van die scherpe lijnen; typisch BMW. Zijn flanken zijn net als strakke jukbeenderen in het gezicht van een topmodel. Een sexy opwippend kontje, strenge kijkers en een chique stoffen kapje. Het dashboard is strak, kaal en leeg. Of overzichtelijk. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. Misschien geldt hier wel de regel less is more. Al mis ik wat; iets gedurfds. Al is het maar een kek gekleurd stikseltje. ‘’BMW, maak me gek’’!
Eindoordeel luidt dat we hier te maken hebben met een rasechte cabrio waarmee je veel openluchtplezier kunt beleven en waarbij de achterban dit keer ook mee op pad kan. Wel zo gezellig. Vergeet niet; het is een tourwagen, geen sportwagen. Velen vinden dit om die reden een echte meisjes auto. Ik moet zeggen, ik zie de match wel. Al moet het toch net even iets spannender zijn willen we deze wagen koppelen aan een echt Automeisje!
SOCIALS