
De Alpine A290 GTS is een frisse wind in het segment van elektrische hot hatches. En dat bleek wel aan de vergapende blikken van voorbijgangers die deze auto proberen te plaatsen. Maar in welk hokje? Gebaseerd op de nieuwe Renault 5, combineert deze compacte voorwielaandrijver ‘Franse flair’ met sportieve ambities. Het is een sportieve, elektrische stadsauto die de Alpine-filosofie belichaamt en het Rally DNA omarmt. Met 220 pk en een speels chassis biedt de A290 GTS een rijervaring die zowel toegankelijk en alledaags als opwindend is.
Retro looks, future power
Met een lengte van ongeveer 4 meter (ja, hij is groter dan je zult verwachten in real life) is de A290 GTS lekker wendbaar in stadsverkeer. Vijf deuren, vijf zitplaatsen en een bagageruimte van 326 liter is ruim voor zijn klasse, al vermindert dit met 26 liter bij keuze voor het optionele Devialet-audiosysteem. En met 5 man in de auto is het achterin niet heel erg comfortabel meer als we eerlijk zijn. De achterbank biedt beperkte beenruimte, wat het minder geschikt maakt voor de lange Nederlander. Het interieur van de A290 GTS is afgewerkt met hoogwaardige materialen, dat mag gezegd worden, waaronder vegan leer en sportstoelen met goede zijdelingse steun. Het infotainmentsysteem draait op Android Automotive en biedt functies zoals Google Maps-integratie en Alpine Telemetrics: een digitale coach die rijgegevens analyseert en feedback geeft. Een opvallend detail is de “overtake”-knop (OV) op het afgevlakte race-stuur, die een korte boost geeft, afgekeken bij Formule 1-wagens. Dit is een geinige gimmick, maar je wordt nou niet bepaald in je stoel gedrukt door de G-krachten, zoals bij bijvoorbeeld Launch Control. Een boostknop met bravoure (maar zonder nekklachten).
Op zoek naar grip én karakter
De A290 GTS accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,4 seconden en levert 300 Nm koppel. Dat is vlot, maar als je ooit Tesla Model S Plaid hebt gereden stelt het weinig voor. Die directe power bij het wegtrekken kennen we nu onderhand wel van EV’s. De toevoeging van die drie letters geeft de GTS trouwens 40 pk meer ten opzichte van de ‘normale’ A290 (180 pk).
Ondanks zijn lage zwaartepunt, een uitgebalanceerde gewichtsverdeling (57/43) en een vergrote spoorbreedte is de auto vrij zoekende op de weg. Een tikkeltje nerveus zelfs, zeker in Sport modus. Ik merk dat ik veel moet corrigeren en scherp moet zijn. Het geeft mij niet de zekerheid en het vertrouwen wat ik wél had verwacht van deze hot-hatch. Het nodigt me niet uit tot de limiet te rijden, eerlijk gezegd voelde ik me nog het meest senang bij de gepersonaliseerde modus waarin je o.a. gasrespons, ESC en stuurassistentie kunt afstemmen naar persoonlijke voorkeur. De stuurinrichting geeft nog best wat gevoel door, maar als je ook maar een beetje op het gas gaat voel je daardoor vooral de voorwielen hun eigen koers bepalen. Om die reden heb ik eigenlijk nog het meeste bochten-plezier gehad in de normale stand. De Brembo-remmen zijn lekker bijterig en dragen bij aan dat rally-gevoel. Dan de tractiecontrole, die voelt soms wat beschermend aan; wegrijden met flinke wielspin voor de video bleek praktisch onmogelijk. Wanneer je ESP uitzet, is hij opeens enorm aan het kwispelen op een onverharde ondergrond. Zo krijg je toch nog rally-capsones in de A290!
Hot hatch meets high voltage
Met een 52 kWh batterij en een gemiddeld verbruik van 17 kWh/100 km biedt de A290 GTS een realistische actieradius van ongeveer 300 km. Heb je een wat zwaardere rechtervoet zoals ik? Dan ben je er echter een stuk sneller doorheen. Snelladen tot 80% duurt circa 30 minuten bij een maximaal laadvermogen van 100 kW. Ik blijf het toch een beetje iets lastigs vinden; dat wachten op zo’n saaie plek terwijl je eigenlijk zo snel mogelijk weer door wil rijden. Tijd is geld, nietwaar? En dat bleek ook vice versa. De tarieven van het (snel)laden vielen me vies tegen, bij een Fastned betaal je €0,69 per kWh en bij Shell Recharge-snelladers zelfs €0,75 per kWh. Je overdenkt zo wel meerdere keren je route en moment van laden. Indien je een oplaadpunt thuis hebt, is dat nog de meest voordelige en gemakkelijk optie.
Franse flair met een elektro-kick
De Alpine A290 GTS is erin geslaagd het klassieke hot hatch-gevoel te vertalen naar het EV tijdperk. Met zijn dynamische rijgedrag, geavanceerde technologie en onderscheidende (retro)design is het een aantrekkelijke keuze voor liefhebbers die op zoek zijn naar een sportieve en milieuvriendelijke rijervaring. Ondanks een paar kanttekeningen weet de A290 GTS met zijn totaalpakket me toch een electrifying weekje te bezorgen.
De A290 GTS heeft een vanafprijs van €44.800 // A290 GT is er vanaf €38.800
Geef een Reaktie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.