Het is geen prinsessenwereld; ze doen net zo hard mee als de mannen. Sandra van der Sloot en Gaby Uljee racen al meer dan 20 jaar. De Racing Diva’s maakte hun debuut in een Renault Clio. De jaren daarna zijn het BMW’s geweest waarmee ze aan de start verschenen. Met maar liefst drie overwinningen op rij tijdens 24h races, zijn deze dames beslist geen veldvulling.
Sandra’s vader heeft haar min of meer besmet met het racevirus. Hij interesseerde zich met name voor de rallysport (rally rijden op de openbare weg). Sandra was toen pas tien jaar oud, maar ging vaak mee kijken en aanmoedigen. Hierdoor wilde ze zelf ook achter het stuur kruipen en dus ging ze op die leeftijd karten. Na zich te hebben toegewijd aan karten, volgde er een racecursus welke weer resulteerde in een racelicentie. Sandra haar enthousiasme stak Gaby aan. ‘’Moet je ook eens proberen!’’ Sandra en Gaby kennen elkaar al vanaf de middelbare school. Maar ook Gaby’s vader heeft de liefde voor de autosport aangewakkerd door het delen van zijn passie; racen in oldtimers. Toen de liefde voor de sport van twee kanten werd ‘geïnjecteerd’ was er geen ontkomen meer aan. Gaby heeft het karten overgeslagen en is direct in de auto gestapt.
Sandra ging op haar zestiende al het eerste raceweekend in. Gaby was slechts een jaar ouder. Beide dames waren destijds nog niet eens in het bezit van een rijbewijs. Dat was in die tijd al niet normaal, los van het feit dat het jonge meiden waren (in een wereldje vol testosteron) die opeens streden naar het podium. Sandra reed in de Citroën AX Cup, een kampioenschap met jongens en meiden. Haar eerste race begon niet vlekkeloos; de waterslang van de motor sprong eraf waardoor ze achteraan moest starten vanuit de pitsstraat. Met koude banden achter de rest aan terwijl de tranen in haar ogen stonden van de zenuwen. Uiteindelijk werd ze negende maar het begin van haar carrière, te wijten aan de spanning, staat nog vers in haar geheugen. Gaby kan die zenuwen beamen; ‘’Ik kan me goed herinneren dat ik tijdens het aftellen naar het groene licht met een trillend been mijn koppeling ingedrukt moest houden. De eerste drie jaar waren gewoon heel erg spannend. Maar dat neemt vanzelf af naarmate je meer ervaring opdoet.’’
Sandra’s wens was om een 24 uurs race te rijden met uitsluitend Nederlandse meiden. Dit idee werd dan ook geopperd bij vriendin Gaby die het direct een tof idee vond. Tijdens de brainstorm sessie werd Gaby’s schoonzusje Paulien Zwart (vrouw van Tom Coronel) al gauw genoemd als vaste teamlid. Met z’n drieën zijn zij de draaiende kracht achter de Racing Diva’s geweest. Gaby reed destijds met Liesette Braams dus was het een logisch gevolg dat haar teamgenootje erbij werd gehaald. Zo werd ook Sheila Verschuur gevraagd, teamgenoot van Sandra. Twee jaar lang hebben de Diva’s in deze samenstelling geracet.
Het bleek niet zo’n probleem te zijn om sponsoren te vinden voor een vrouwenteam. De meiden vielen op in een veld vol met mannen. Na de derde overwinning op rij kon niemand meer om hun winnaarsmentaliteit heen. ‘’Sponsoren staan dan wellicht liever groot bij ons op de auto dan bij een paar mannen’’. Sandra vertelt dat het soms lastig is om de juiste bedrijven en de juiste kanalen te vinden. Voor een gedeelte bepaalt de grootte van je zak met geld het succes van een race carrière. ‘’Want met veel geld, kun je veel rijden en dat maakt je een betere coureur’’ aldus Gaby. Om echt de top te behalen moet je natuurlijk wel over talent beschikken. Je auto kan nog net zo goed zijn, het is je rijvaardigheid die telt volgens de Diva’s. Racen is ook netwerken; ‘’Niet alleen naar buiten toe, zoals sponsoren werven, maar ook intern een gemotiveerd team om je heen creëren’’.
Sandra en Gaby zijn altijd al fanatieke sporters geweest. Het trainingsschema wordt in voorbereiding op een 24 uurs race net wat intensiever dan normaal. De dames fitnessen en tennissen beiden en hebben zich een gezonde levensstijl aangemeten. Gaby is vlak voor de 24h van Dubai (Januari 2015) bevallen van haar tweede dochter en dus schoot het trainen er een beetje bij in. Zo hebben ze onderling afgesproken dat Sandra, met een goede conditie, de uurtjes overdag in de volle zon zou racen en Gaby de nacht vanwege haar toch al aangepaste (baby)ritme. Het vraagt nogal wat concentratie om ‘s nachts te rijden. ‘’De coureurs die de nacht rijden, dat zijn vaak de ervaren rijders’’ volgens de dames. Al met al gaan er maanden aan voorbereiding in zo’n evenement. ‘’Wekenlang komt sport op nummer één. Maar dat weten de mensen om ons heen nu ook wel. Je bent gewoon gefocust, het is een bepaalde levensstijl’’.
Het eerste echte succes op de baan was in het jaar 2013, met BMW. Toen hebben ze de eerste plaats behaald in hun klasse tijdens de 24h van Dubai De eerste persoonlijke overwinning was echter de eerste keer dat de Racing Diva’s aan de start verschenen van een 24 uurs race. Gezien het feit dat er in slechts twee maanden tijd, alle voorbereidingen (auto, team, sponsoren etc.) voor zo’n grote race zijn getroffen door de dames zelf, mag gezien worden als een hele prestatie. De mooiste overwinning was echter in 2014; zo’n race waarbij alles mis gaat wat er mis kan gaan. Na 23 uur racen namen de dames alsnog de leiding over, ondanks alle tegenslag. ‘’We hebben alles moeten geven in dat laatste uurtje, er mocht niets meer fout gaan. Dat is zenuwslopend. Op deze manier de eerste plek behalen, maakt alle downs weer goed.
Ook de Racing Diva’s hebben wel eens te maken gehad met vooroordelen over vrouwen in de autosport. ‘’Een vrouw in dit wereldje is meestal een pitspoes en geen coureur. En als je als vrouw crasht, of achteraan rijdt, is het meteen omdat vrouwen niet kunnen rijden. Wij hebben door de jaren heen wel het respect gewonnen van de mannen, door te laten zien wat we kunnen’’. Toch voelen ze geen extra drang om zich, als vrouw zijnde, te moeten bewijzen en te presteren. ‘’We doen gewoon ons ding.’’ Voor het grootste gedeelte is de autowereld een mannenwereld beamen de dames, al voelen ze dat zelf niet zo. Sandra en Gaby zijn er in opgegroeid. ‘One of the guys’.
SOCIALS