Als je tweede naam afgeleid is van het elegante Bugatti Type 57 ‘Atalante’, mag je jezelf met recht een Automeisje noemen. Maar het blijft niet bij een bijzondere naam op haar paspoort. Deze dame heeft zelf ook behoorlijk naam gemaakt in de autowereld. Zo beheert zij het blog CRANKHANDLEBLOG, is ze druk met het opzetten van RAVVAR; een bedrijf in de auto handel en stopt heel wat ‘TLC’ in haar eigen Franse vooroorlogse bolide; een Amilcar CGS uit 1925.
Historisch, oud of nieuw?
Een keuze maken is moeilijk. Ik ben sterk verbonden met vooroorlogse automobielen, dus historisch is zeer belangrijk, maar ik ben ook jong, dus alles wat nieuw is kan ook erg boeiend zijn. Het is vooral leuk om te zien hoe iets is begonnen (met rollend, houten wiel) en hoe het zich heeft ontwikkeld en ook nog aan het ontwikkelen is. De zelfrijdende auto’s beangstigen mij wel een beetje, maar het proces is mooi.
Ook qua design zijn de contrasten zo gaaf. Een welgevormde Bugatti Atalante S is het toppunt van elegantie, of een Talbot Lago of Delahaye met carrosserie van Figoni et Falaschi, om maar een voorbeeld te noemen. En dan zie je nu ineens een Bugatti Chiron tijdens Retromobile staan of een Lamborghini Centenario. Dat doet mij ook zeker wel wat, want ik waardeer alle ontwerpen die indruk op mij maken, moge het nieuw of oud zijn. Maar historische auto’s dragen een levensverhaal met zich mee, waar de nieuwe auto’s nog niet over beschikken.
Designer pumps of een Stirling Moss helm in je kast?
Een paar of meerdere paren designer pumps klinkt niet verkeerd, maar als de andere optie een helm van Sir Stirling Moss is, dan is het voor mij overduidelijk dat ik voor die legendarische helm ga. Ik heb lang gezocht om een mooi gelijkwaardig helmpje te vinden en vond er uiteindelijk één bij ‘Chapal’ uit Parijs. Stirling Moss is ook klant bij ze (uit deze woorden blijkt misschien wel al een beetje hoe geobsedeerd ik ben met een mooi helmpje). Schoenen kun je nog genoeg kopen en dragen, maar het is het helmpje dat op elke foto staat zodra je weer eens met je bolide op pad bent geweest.
Sleutelen of poetsen?
Sommigen zijn heilig overtuigd dat je een vintage auto niet mag poetsen. Ik ben voorstander van een goed patina, maar ik houd niet van vieze auto’s, dat is geloof ik iets dat ik van mijn vader heb. Poetsen is niet mijn hobby, maar handig is het wel. Het is goed je auto van alle kanten te zien en te kijken of je iets opmerkt, maar liever sleutelen.
Aangezien ik nog maar een jaartje echt serieus me in deze auto’s aan het verdiepen ben heb ik nog een hoop te leren, maar stap voor stap komt dat. Leren sleutelen kost wat tijd en logica. Als je logisch kunt denken en je je auto goed kent, kom je een heel eind. Het zou natuurlijk wel fantastisch zijn als ik een keer pech krijgt tijdens een rally en het zelf kan oplossen, daar werk in naartoe. Een Amilcar CGS motor is een mooi klein en overzichtelijk motortje om mee te beginnen. Het hele proces van je auto leren kennen is echt een super mooi avontuur. Het lijkt wel of oude auto’s een eigen persoonlijkheid hebben. Je moet wel je geduld weten te houden, want 100% betrouwbaar zijn ze niet allemaal, zeker niet een auto die moet worden ingereden na een uitgebreide restauratie, wat bij mijn Amilcar het geval is. Een hele waslijst aan kinderziekten komt langs maar dat is part of the game.
Cocktails slurpen of benzine snuiven in het weekend?
Benzine snuiven in (en buiten) het weekend is iets dat voor alles gaat. Als er iets leuks te doen is waarbij de benzinedamp overheersend aanwezig is, dan heeft dat prioriteit! Wil het gebeuren dat er nou niet perse een goed evenement is dan is het een kleine moeite deze omstandigheden zelf te creëren. Het leuke van dit oldtimer wereldje is dat je veel hele leuke en boeiende mensen ontmoet. Er zijn dan ook nog zoveel adresjes te bezoeken, dat ik niet zo snel zonder benzine-snuif-gelegenheden kom te zitten. Ik drink niet, maar er is niks mis met een lichtelijk stoned gevoel krijgen van benzine snuiven.
Navigeren of sturen?
Als ik moet kiezen tussen sturen of navigeren dan is de keuze heel erg makkelijk: sturen! Ik ben niet weg te krijgen achter het stuur. Ik heb wel geleerd hoe je moet navigeren en het is ook best een leuk spel. Als rallyteam is het fijn als je elkaar goed begrijpt en dat is ook een reden om te zorgen dat ik mijn navigatie vaardigheden wat ga verfijnen. Navigeren heeft misschien nog wat meer tijd nodig, want ik wil het graag goed kunnen. Maar de kans is het grootst dat ik toch weer achter het stuur kruip!
SOCIALS