Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik ben al een tijdje verliefd op het merk MINI. Deze liefde begon met de openingsscène uit The Italian Job (de remake uit 2003). Charlize Theron in een oude MINI, al slalommend door het verkeer, wat stoer! Toen vervolgens de nieuwe generatie MINI werd geïntroduceerd in de film, was ik verkocht. Dus je begrijpt dat ik een gat in de lucht sprong toen ik van Het Automeisje de kans kreeg om zo’n fijne kleine te testen. En geen oldskool model – nee – een 5-deurs MINI Cooper SD, voorzien van alle gemakken en extra luxe.
Om aan te geven met wat voor krachtig exemplaar we kennis maakten; onder de motorkap ligt een 2.0-liter, 4-cilinder Twin Power Turbo-dieselmotor waardoor we genieten van 170 pk’s. De British Racing Green lak, het panoramadak, de lichtmetalen velgen en de spoiler geven deze wagen de stoere look waar je op hoopt als je hoort dat je een MINI mag gaan rijden. Natuurlijk kun je het exterieur naar eigen smaak customizen. Hetzelfde geldt voor het interieur, al ben ik behoorlijk onder de indruk van het interieur van dit fraaie model: comfort, luxe en eigenwijs. Het geïntegreerde mediacenter bijvoorbeeld, heel opvallend door de interactieve LED-verlichting. Ik kan ook zo genieten van die typische details waar MINI om bekend staat, zoals het verweven van de Engelse vlag in de achterkant van de hoofdsteunen.
Nadat de telefoon connected is met de MINI, gaat onze kennismaking aangenaam verder. De automatische sporttransmissie blijkt heel soepel in de overgangen en het ECO-vriendelijke start-stop systeem geeft geen merkbare vertraging bij het wegrijden van het stoplicht. De sterke punten van de nieuwe MINI liggen in het rijcomfort: hij ligt stevig op de weg en reageert direct en strak in de bochten.
Op de snelweg komt ook het rijcomfort goed naar voren door onder andere het Head-Up Display, de Adaptive Cruise Control en de Driver Assist Systems. Met name op de stukken waar er wat minder verkeer is, kun je heerlijk cruisen op de (Adaptive) Cruise Control. Om te voorkomen dat de ene na de andere boete voor te hard rijden op de deurmat valt, zijn er verschillende systemen die je hiervoor behoeden. Zo kan MINI snelheidsborden langs de weg lezen en kun je je speed limiter instellen op de maximale toegestane snelheid.
Aan de andere kant van het comfortabele spectrum, heb je de sportieve stand (hoor die motor brullen!) en kun je in de manuele stand schakelen met de flippers aan het stuur. Oké, voor de echte go-kart beleving moet je toch echt voor de JCW gaan maar deze SD mag beslist niet weggestopt worden als log en sloom. Het is een heerlijk pittige wagen, welke extra tot zijn recht komt in de sportstand. Let wel: sturen in sportstand vergt enig spierballenwerk. Je stuurbewegingen zijn voelbaar zwaarder en wat aan de logge kant waardoor het af en toe meer ‘hoeken’ is dan een nette, gecontroleerde inhaalmanoeuvre.
Al lijkt het me niet dat deze laatste kritische noot een issue zal zijn voor de stoere, vlotte Automeisjes die hun kids (zonder wagenziekte) snel naar de sportclub willen brengen. Al met al, kan ik de 5-deurs MINI Cooper SD alleen maar aanbevelen. Van harte. Met spierpijn in mijn kaken van het glimlachen.
Prijskaartje? Vanaf 32.860 euro. Iedere. Cent. Waard.
SOCIALS