Rijtest Suzuki Swift

Swifties opgelet: de Suzuki Swift is terug! De compacte hatchback is een aantrekkelijke keuze in het B-segment gebleken, en niet alleen vanwege het prijskaartje (komen we later op terug). Met een subtiel vernieuwd ontwerp en enkele technische verbeteringen bouwt deze nieuwe generatie voort op het succes van zijn voorganger, maar is een stuk volwassener geworden qua features en extra’s. Ik voelde hem een weekje aan de tand.

Subtiele veranderingen

Qua uiterlijk behoudt de Swift zijn kenmerkende vormen, maar met een aantal verfijnde aanpassingen die hem een modernere uitstraling geven. MINI vibes zelfs wel, zeker met mijn Speedy Blue lak en contrasterend zwart dak. De voorkant valt op door scherpere koplampen en een opvallende clamshell motorkap (fan!), terwijl de achterzijde nu een strakkere lijn volgt. De wielen hadden van mij wel een maatje groter gemogen, voor een sportievere look. Ondanks de compacte afmetingen blijft de Swift verrassend praktisch met 265 liter bagageruimte, ruim voldoende voor dagelijks gebruik​. Klein maar fijn!

Japanse eenvoud

Het interieur van de Suzuki Swift Style legt de nadruk op eenvoud en functionaliteit. Suzuki heeft gekozen voor een fris ontwerp met betaalbare materialen, waarbij harde kunststoffen de boventoon voeren. Dit geeft het interieur misschien een wat eenvoudige uitstraling, maar doet niets af aan de gebruiksvriendelijkheid. Wat betreft standaarduitrusting valt de Swift Style positief op: elk model is voorzien van een 9-inch touchscreen met ondersteuning voor Apple CarPlay, Android Auto en Suzuki Connect. Dit systeem zorgt ervoor dat de bestuurder verbonden blijft met de auto via een app, waarmee functies zoals geofencing* en het bijhouden van de rijhistorie mogelijk zijn​.

Stillere rit

De nieuwe Swift is gebouwd op het verbeterde HEARTECT-platform, die o.a. gedeeld wordt met de Ignis en de Baleno, wat zorgt voor een comfortabelere en stillere rit in vergelijking met het vorige model. De focus ligt duidelijk op comfort met minder nadruk op sportieve prestaties. Onder de motorkap bevindt zich een 1.2-liter driecilinder benzinemotor, ondersteund door een mild-hybride systeem. Dit zorgt voor een prima balans tussen efficiëntie en prestaties, al blijven de acceleraties bescheiden. Mijn oren zijn gewoon niet gemaakt voor een driecilinder en creëren pas genot bij minimaal 4 van die dingen. Je moet geen haast hebben, laten we het zo stellen. De Swift heeft een vermogen van 81 pk, wat voldoende is voor dagelijks gebruik, maar niet voor de sportieve rijder.

Een volle bak voor weinig geld

Met een vanafprijs van €25.345 voor de Style-uitvoering biedt de Suzuki Swift een sterke prijs-kwaliteitverhouding. Dit is misschien wel zijn USP te noemen. Hij is aantrekkelijk geprijsd in vergelijking met concurrenten zoals de Toyota Yaris, een Hyundai i20 of een Kia Rio, en biedt meer standaarduitrusting dan veel andere auto’s in dit segment. De nieuwe Swift is misschien minder speels dan zijn voorgangers, maar hij compenseert dit ruimschoots met comfort, uitrusting en betrouwbaarheid​. Ook op het gebied van veiligheid heeft Suzuki geïnvesteerd. Suzuki Safety Support biedt een scala aan rijhulpsystemen dat nu is uitgebreid met onder andere:

  • Dual Sensor Brake Support II (DSBS II): Dit systeem maakt gebruik van een combinatie van millimetergolfradar en een monoculaire camera om potentiële botsingen te detecteren. Wanneer er gevaar wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de bestuurder en kan het automatisch ingrijpen door te remmen als de bestuurder niet snel genoeg reageert.
  • Lane Keeping Assist (LKA): Dit systeem helpt de bestuurder om binnen de rijstrook te blijven door stuurcorrecties aan te brengen wanneer de auto dreigt af te wijken van de rijbaan zonder dat de richtingaanwijzers worden gebruikt.
  • Verkeersbordherkenning (TSR): Dit systeem herkent verkeersborden en toont de informatie op het dashboard, waardoor de bestuurder altijd op de hoogte is van snelheidslimieten en andere verkeersregels.
  • Dodehoekmonitor (BSM) en Waarschuwing voor kruisend verkeer achter (RCTA): Deze systemen helpen bij het veilig van rijbaan wisselen en het achteruitrijden door waarschuwingen te geven als er andere voertuigen in de dode hoek of bij het achteruitrijden worden gedetecteerd.

Het zijn een hoop extra piepjes en signalen die de auto constant afgeeft, als een bezorgde ouder, maar wanneer je TSR uitzet scheelt dat een groot deel van de irritatie. Deze updates maken de auto echter nog aantrekkelijker in het B-segment, zonder het DNA van de Swift te verliezen: een compacte, zuinige, wendbare stadsauto met een focus op praktisch gebruik. En veilig dus. Dat maakt de Swift misschien wel geliefd bij jong én oud.

*Geofencing: Geofencing initieert een automatische actie als een met een GPS tracker uitgerust voertuig (of materieel) een door u afgebakend gebied betreedt en/of verlaat.

 

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie