Rijtest Porsche 991 cabrio

Door
0 , , , , Permalink

Eindelijk was het moment daar. Ik knijp mezelf nog één keer in m’n arm voordat ik de sleutel in het contact omdraai. Een luide brul klinkt: jazeker, dit is toch echt de oerkreet van een 911. Een Porsche 991 Carrera Cabriolet om precies te zijn. Mezelf bekijkend in de weerspiegeling van de ruiten van de showroom, rijd ik het terrein af van Porsche Centrum Gelderland. Hè bah, wat een vervelende hobby heb ik toch ook..

De 911 is laag, breed en vlak. De kleurencombi ‘Edel wit’ met een bordeaux roden kap is chique en elegant; een beetje zoals een classy dame. Aangekleed met standaard 20 inch Carrera S velgen en dubbele RVS eindpijpen. Het hoogwaardige interieur is zwart met rode accenten waaronder de stiksels in het leer en de gordels. Al eerder heeft een bekende, succesvolle man met smaak zwart met rood gecombineerd, en ook hier werkt het goed!

De auto rijdt zoals ze eruit ziet: heer-lijk. Je zweeft werkelijk door de bochten. Alles gaat soepel op het stugge maar sportieve onderstel na. Deze komt zo wel de rijdynamiek ten goede. Zonder enige moeite laat ze het achterste van haar tong zien. Gebruik die pk’s! Ze wordt niet voor niets ‘’de baas van de snelweg’’ genoemd.

Een beetje jammer is het start-stop systeem. Met een indrukwekkende roffel, die zich net als de fanfare band een weg zoekt naar je hart, laat je alle nekken draaien. Dan is het beschamend dat een aantal mensen een verkeerde aanname maakt en het systeem zal aanzien voor het afslaan van de motor ten gevolge van het ‘niet onder controle hebben van je wagen’. Je wil juist genieten van die ‘roar’ bij het stoplicht. Maar indien je de sport-stand inschakelt, is het ‘probleem’ verholpen. Kom maar op met die duimpjes mensen!

Het sportuitlaatsysteem zorgt met één druk op de knop voor een nog indrukwekkender geluid. Laten we zeggen dat je ’s ochtends in alle vroegte bij het verlaten van je straat, deze maar beter even uit kan laten mocht je nog eens op een buurtfeest je gezicht willen laten zien.

Daarnaast word je verwend met niet één maar twee sportstanden. Alsof de ‘normale’ sportstand je al niet genoeg power meegeeft, kunnen de adrenaline junkies onder ons er ook nog voor kiezen om de Sport PLUS knop in te schakelen. Mocht je nu nog steeds niet onder de indruk zijn, kun je jezelf altijd nog laten afschieten. Afschieten? Ja, afschieten. Er bestaat ook nog zoiets als Launch Control. ‘’To infinity and beyond!’’

Bij Porsche komt het al gauw neer op mannen-praat. Geen schattige opties zoals een ingebouwde luchtverfrisser maar technische termen zoals PTV, PDCC, PASM en DFI. Porsche zou er een woordenboek vol afkortingen mee kunnen vullen. Maar wat vinden wij vrouwen nu écht interessant?

De 991 heeft vooraan gestaan bij het uitdelen en beschikt over een 3,4 liter 6-cilinder boxermotor, met 350 pk, PDK automaat met 7 versnellingen en bereikt een topsnelheid van 286 km/h.

Ik snap wel waarom de 911 het al 50 jaar goed doet. Het is een 3-cijferige identiteit. Een gevoel sinds 1963. Een onmiskenbaar design met een techniek die afkomstig is van het circuit.

De 911 Carrera 2 is er in standaarduitrusting voor de consument vanaf €123.800 inclusief BPM/BTW.

[youtubegallery]
[/youtubegallery]

Geen reacties mogelijk.