Rijtest Lancia Ypsilon

De nieuwe Lancia Ypsilon biedt een verfijnde mix van stijl, prestaties en technologie perfect voor de moderne stadsmens. Met zijn volledig elektrische aandrijving (er is tevens een hybride versie) biedt de Ypsilon een bereik tot 402 km (WLTP) en een vlotte rijervaring. De 115 kW sterke elektromotor met 156 PK laadt binnen 10 minuten 100 kilometer rijbereik bij. In praktijk halen de meeste bestuurders met een iets sportievere rijstijl  een actieradius van 287 km, wat ruim voldoende is voor de stad en directe omgeving.

De naam “Edizione Cassina Limitata” verwijst naar een speciale editie van de Lancia Ypsilon, waarbij “Cassina” betrekking heeft op het beroemde Italiaanse meubelmerk Cassina, dat bekend staat om zijn hoogwaardige designmeubelen. Deze samenwerking benadrukt het exclusieve en stijlvolle karakter van de auto, waarbij invloeden uit de interieur- en modewereld zijn geïntegreerd. Dit zie je o.a. terug in de prachtige blauw fluwelen stoelen die een retro feel hebben, de achterlichten die naar de befaamde Lancia Stratos verwijzen en de Lancia-‘calice’: drie elegant oplichtende led-strips die samen het beeld oproepen van de wijnkelk die traditioneel het centrale element van elke Lancia-grille vormt.

De materialen en afwerkingen in de Ypsilon zijn geïnspireerd op de luxe en verfijning van interieurontwerpen, met oog voor detail en gebruik van hoogwaardige stoffen en kleurenpaletten. Dit maakt de Ypsilon niet alleen een vervoersmiddel maar een mode- en designstatement op de weg. Tegenwoordig voegt Lancia daar duurzaamheid als extra component aan toe: vijftig procent van alle in de auto gebruikte materialen is gerecycled of recyclebaar.

Bij het instappen zie ook wat vertrouwde design-elementen, zoals de automaat bediening in het middenconsole, die ik herken van andere Stellantis merken. De nieuwe Ypsilon deelt het CMP-platform met andere compacte modellen binnen het Stellantis-concern, zoals de Peugeot 208, Opel Corsa en de Fiat 500 Electric. Niet heel verrassend dus dat het rijgedrag van de Ypsilon voelt als thuiskomen (ik was al bekend met de net genoemde modellen). En dit is allesbehalve een teleurstelling: wendbaar rijgedrag dat vooral geschikt is voor stadsgebruik, een comfortabele rit dankzij een goed afgestelde ophanging en een stille cabine door de elektrische aandrijflijn. Het platform biedt ook een laag zwaartepunt, wat bijdraagt aan stabiliteit en betere bochtprestaties, wat deze auto’s zowel praktisch als plezierig maakt om te rijden.

De nieuwe Lancia Ypsilon is het eerste model dat voorzien is van S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation) infotainment, een intuïtieve technologie in Lancia style dat het verblijf aan boord aangenamer maakt. Een speelse referentie, gezien het woord ‘sala’ huiskamer betekent in het Italiaans. S.A.L.A stelt de bestuurder en de passagier in staat de omgeving in de auto aan te passen en is te spotten bovenop het dashboard. Zo kun je eenvoudig via een knop of met de stem audio, climate control en lichtfuncties bedienen.

Concurrenten in dit segment zijn compacte premium elektrische voertuigen zoals de MINI Electric, Fiat 500e, en de Renault Zoë. Toch vind ik dat de Ypsilon uniek is in haar soort en de nodige aandacht trekt op de weg. Lancia predikt zelf klaar te zijn voor haar Renaissance, met een strategisch tienjarenplan dat in hoog tempo wordt uitgerold. Innovatie en tijdloos design hebben altijd de basis gevormd voor het merk. Daar zijn nu duurzaamheid, klantgerichtheid en sociale verantwoordelijk bij gekomen als essentiële onderdelen van het merk. Ik snap volledig dat de Italianen – en hier Stellantis – meer Lancia’s op de weg willen hebben. Mijn rij-ervaring was super positief en ik ben heel benieuwd waar ze de komende jaren nog mee gaan komen.

Ben je nou enthousiast geworden en zou je graag een proefrit willen maken? De prijs van dit model bedraagt € 39.500,- en staat te shinen in de showroom van Nefkens de Meern.

Nog geen Reakties

Geef een Reaktie