Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat de BMW M6 mijn favoriet is uit de reeks M-modellen. Zijn elegantie, statigheid en looks in combinatie met de hoeveelheid power en onverwachtse speelsheid is voor mij een winnend recept. Zoals we allemaal weten gaat de nieuwe 8-serie (een langverwachte comeback in het gamma) de 6-serie van BMW vervangen. Logisch dus dat ik ook een zwak heb ontwikkeld voor zijn jongere broer, de troonopvolger. Maar kan hij het waarmaken? Komt hij in de buurt van de – voor mij – machtige BMW M6?
Qua design? Ja. Volmondig ja. Wat een strak lijnenspel! Godzijdank is BMW hier iets voorzichtiger geweest met de grootte van de nieren. De neusgaten staan niet zo verwijd dat ze eruit gaan zien als een karikatuur van zichzelf. Zijn ogen staan iets wat venijnig, geknepen. Dat helpt de snoet ook behoorlijk afslanken moet ik zeggen. Maar vergis je niet, met die geknepen ogen mist hij niets! Optioneel kun je kiezen voor heuse laserlight-techniek koplampen die tot 600 meter ver kunnen schijnen. Wie het wenst, kan zijn 8-serie ook met een koolstofvezel dak krijgen (zoals bij deze demo). Bestel je het Carbon Package, dan krijg je onder meer een uit dit lichtgewicht materiaal vervaardigde achterspoiler, diffuser en zijspiegelkappen.
Wanneer ik instap bekruipt mij een beetje het ‘auto-waar-ga-je-met-dat-meisje-heen’ gevoel. Ik voel me heel klein worden in deze grote slee van nog net geen 5 meter (!) lang. Maar de kwijlende blikken van mede-weggebruikers bevestigen mij dat het niets is waar ik me voor moet schamen. Zijn opvallende Fashion Grey lak overigens ook niet; een unieke kleur op speciaal verzoek die iedere carspotter zijn dag maakt. Dat ‘ie heel wat weegt (1.965 kg) is te voelen. Je merkt het met remmen, bochtenwerk en het optrekken. Overigens niets waar de 625 pk sterke 4,4 liter V8-motor niet tegenop kan. De sportstand is bangelijk, haast astronomisch. Niet aan te raden binnen de bebouwde kom. Moeiteloos tik je de 100 km/u aan in slechts 3,2 seconden. Dit is zo’n wagen waarbij je rijbewijs serieus gevaar loopt. Godzijdank voor de keramische remmen (een optie van bijna 10k) die je binnen no time weer tot stilstand brengen.
Het onderstel en de vering is te allen tijde sportief te noemen, ook in comfort. Misschien wel het grootste verschil met zijn belangrijkste concurrent: de S-Klasse coupé van Mercedes-Benz. Desalniettemin kun je nog steeds rustig cruisen met één hand aan het stuur en de ander op het been van je geliefde, een eigenschap van de Gran Coupé wat deze auto heel geschikt maakt als daily driver. Maar wel een auto met twee gezichten, het is maar net welke kant jij naar boven haalt. Zoals we gewend zijn van BMW ben jij altijd degene die aan de knoppen draait. Zo kun je het gasrespons, schakelsnelheid, uitlaatgeluid, zwaarte van sturen en demping afstemmen op jouw mood. En ook al heeft deze jongen xDrive, driften is nog steeds mogelijk.
Ze zeggen dat je mooie mannen nooit voor jou alleen hebt. Dat klopt in deze niet helemaal, aangezien de achterbank een groot uitgevallen hoedenplank blijkt te zijn en je die zitplaatsen dus eigenlijk niet mee mag rekenen. De coupé-lijn is zo heftig, dat volwassen personen of slungelige pubers er niet zonder gebogen hoofd in kunnen zitten. Zo kun je wél weer zonder medelijden plat door de bocht. Pluspunt. Zijn bijnaam is ‘The gentleman’s racer’ – en dat past hem wel. Over de M6 heb ik ook altijd gezegd dat het een krachtpatser in maatpak is. BMW zal dit model nooit met rokende banden op video vastleggen of de wielen indraaien tijdens een fotoshoot. Dat past een echte heer niet.
Het is de perfecte slee voor de (ervaren) BMW-rijder waarvan de kids al het huis uit zijn. En voor diegene met een flinke portemonnee; gezien de coupé een vanaf-prijs kent van 171.650,- euro. De 8-serie zonder dakje kost nóg meer, namelijk 179.302,- euro. Mocht je nou lekker willen dieselen in een 840d xDrive (zowel verkrijgbaar als coupé en cabriolet) dan scheelt dat zo’n 40 tot 50k. Maar dan hebben we het dus nog niet gehad over de overtreffende trap: de M8 Competition. *Let op: de volgende cijfers kunnen schokkend zijn. Prijs getoond model: € 252.819,66
[Fotografie: Tim Roelofs]
SOCIALS